Historia Lean Action Plan
„Przyspieszamy rozwój firm”. To motto naszych działań. My nie jesteśmy dla siebie, tylko dla Ciebie. Jeżeli to czytasz, to pewnie zastanawiasz się, czy warto skorzystać z naszych usług lub produktów. Odwiedziłeś już stronę główną, więc mamy nadzieję, że widziałeś drzewo marek, które powstało na bazie współpracy z Klientami i znajomości ich potrzeb. Do tego dodaliśmy nasze doświadczenie, pomysłowość i nastawienie na realizację celów. Doskonałe połączenie, z którego wynikają świetne osiągnięcia, duże efekty i ciągły rozwój.
Droga, którą przebyliśmy, nie była jednak od zawsze tak kolorowa. Wymagała rozwiązania wielu problemów i pokonania niejednej przeszkody. Nasze początki nie były łatwe. Jeśli prowadzisz firmę, to dobrze wiesz, o czym mówimy. Zawsze są wyzwania do podjęcia, a może po prostu – problemy do rozwiązania. Ale właśnie od tego jesteśmy. Potrafimy analizować fakty i znajdować dobre rozwiązania.
W tej opowieści chcemy się przedstawić, żebyś mógł lepiej nas zrozumieć i trochę polubić. Może znajdziesz elementy wspólne z naszymi. Może odnajdziesz inspirację lub podpowiedzi dla siebie.
Zapraszamy do poczytania. Historia Lean Action Plan w trzech aktach.
Akt I – Było nas trzech
Chcąc przybliżyć Ci początki, musimy wrócić do przeszłości, aż do 2007 roku. Wtedy pierwszy raz się spotkaliśmy. Było nas trzech, ale jeszcze nie wiedzieliśmy, że czeka nas wspólna przyszłość.
Krzysiek, Patryk i Piotrek. To my – inżynierowie Akademii Górniczo Hutniczej w Krakowie.
Zdobywaliśmy doświadczenia w większych firmach i korporacjach, po to, aby w styczniu 2013 rozpocząć pierwszy wspólny projekt pod marką Lean Action Plan. To był czas na porównanie zalet i wad pracy na etacie, do pełnego wyzwań zlecenia od klienta. Całkiem inna motywacja i zaangażowanie do działania. Główne cele to oczywiście policzalne efekty, ale również zmiana kultury organizacyjnej firmy. Jak możesz się domyślać, pierwsze jest łatwiejsze do osiągnięcia, niż to drugie.
Cierpliwość największą cnotą
O kolejne zlecenia już nie było tak prosto, wiele spotkań sprzedażowych, materiałów reklamowych, dużo mniejszych realizacji. Można powiedzieć – ciągłe zdobywanie doświadczenia i ugruntowanie pozycji na rynku. Praca nad marką i jakością. Cierpliwość była wtedy największą cnotą. Wierzyliśmy, że to, co robimy, ma sens. Przychodziły chwile zwątpienia, ale my konsekwentnie podążaliśmy wybraną drogą. Zasada była prosta: otrzymujemy zapytanie, badamy potrzeby klienta, zaczynamy od diagnozy, a potem nawiązujemy długoterminową współpracę.
Od czego zaczynamy współpracę?
W 2016 rozpoczęliśmy pierwszy projekt w zakresie transformacji, który trwa do dziś. Od czego zaczynamy współpracę? Oczywiście do wspomnianej diagnozy przedsiębiorstwa. Dlaczego? Aby na bazie wykonanych pomiarów i obserwacji, móc wskazać kierunek oraz potencjalne korzyści ze współpracy. Kolejne kroki to warsztaty optymalizacyjne, projekty wdrożeniowe, a na końcu – długoterminowa transformacja. Przez te wszystkie lata mogliśmy zgromadzić ogromną ilość dobrych praktyk i przykładów, którymi chętnie się dzielimy na naszej stronie. Osiągnięte rezultaty klienci potwierdzają w swoich referencjach. Efektem zdobytych doświadczeń było sprecyzowanie założeń autorskiej metody GROW. Dzisiaj możemy się pochwalić, że współpracujemy z firmami w łańcuchu dostaw BMW albo SCANIA. Usprawniamy procesy, dzięki, którym Robert Lewandowski i inni sportowcy otrzymują statuetki i medale.
Przez te wszystkie lata pracy zwiedziliśmy wiele zakładów w Polsce, zarówno tych mniejszych – do 50 osób, jednak w większości tych średnich – do 250 osób. Mieliśmy również okazję prowadzić szkolenia w tych dużych firmach, korporacyjnych. Oczywiście wniosek jest prosty: zasady panujące w korporacyjnych firmach, nie do końca sprzyjają wprowadzaniu dynamicznych zmian. Tam zdecydowanie liczy się cierpliwość. Znacznie większy potencjał do usprawnień mają średnie firmy, bo w nich często sam właściciel zaangażowany jest w ciągły rozwój i doskonalenie. Najbardziej cenimy współpracę z takimi osobami, bo wtedy podążamy w jednym kierunku.
Branże, w których działamy
Jednym z pierwszych pytań, które słyszymy na spotkaniach, to: „Czy macie doświadczenie w naszej branży?”. Często odpowiadamy, że tak, bo było ich trochę, między innymi przetwórstwo stali, tworzyw sztucznych czy szkła, produkcja mebli, elektronika, spożywcza, automotive, lotnictwo, itd. Wciąż są jednak jeszcze takie, gdzie nas nie było.
Kolejna kwestia to już często cytowany klasyk – „ale wiecie, nasza firma jest specyficzna”. I tutaj następuje pełna zgoda. Nie da się ukryć, każda firma jest specyficzna… bo w żadnej firmie nie pracują te same osoby. Ale! W każdej są podobne problemy. Czy u Ciebie nie ma problemów z przepływem informacji albo planowaniem? No jasne, że są i trzeba nad nimi pracować. My po to jesteśmy, już trochę w tych obszarach działamy. Swoim doświadczeniem możemy przyspieszyć ich rozwiązanie i nie będzie trzeba „wyważać otwartych drzwi”.
Akt 2 – W każdym z nas inna krew
Dzisiaj Nasz zespół to 8 pełnych pasji osób. To co nas łączy i wyróżnia, to zapał i chęć ciągłego doskonalenia, w myśl hasła „Pracuj mądrzej, a nie więcej” (#PracujMadzejANieWiecej). Jak mało kto, jesteśmy wyczuleni na wszelkie rodzaje strat, a szczególnie te, które nam się przydarzają.
Staramy się wykorzystać potencjał całego zespołu, bo to prawda, że w każdym z nas płynie inna krew.
Zastosowanie narzędzi Excel
Właśnie dzięki temu w 2016 roku urodził się temat wykorzystania narzędzia Excela na produkcji. Marcin, jako konsultant Lean, czuł się również dobrze w temacie Excela i programowania VBA. Nie pozostało nam nic innego jak przetestować ten kierunek. Co się okazało? To był strzał w 10!
W każdej firmie ludzie korzystają z Excela. Rynek potrzebował takich usług. Wiele firm nie stać na systemy typu ERP, a nawet jeśli go mają, to nie wykorzystują jego pełnego potencjału, bo nie zawsze pasuje do specyfiki firmy. My w Excelu dajemy narzędzia i rozwiązania, które każdy zna i są bardzo elastyczne. Dodatkowo prowadzimy szkolenia z efektywnej pracy w Excelu i projektowania narzędzi do Zarządzania produkcją.
Kiedyś na jednym ze spotkań z firmą, która wdrożyła system ERP, ale dalej większość rzeczy robiła w Excelu, padło takie zdanie: „Myśleliśmy, że system ERP jest rozwiązaniem na nasze problemy. Teraz wiemy, że nie był”. Oczywiście tego typu systemy są potrzebne, Excel też nie załatwi wszystkiego. Tylko i wyłącznie ciągła praca i doskonalenie może to sprawić.
Idziemy z postępem
Spoglądając na obecne trendy, kolejnym naszym produktem po prostu musiała być ona… Pamiętamy jak dziś naszą podróż (23 października 2017) do Mielca na realizację. Dyskutowaliśmy o systemie sugestii. Jak zwiększyć zaangażowanie ludzi? Potrzeba było coś nowego, świeżego, na miarę XXI wieku. „Tak! Aplikacja! Zróbmy to!”. Pierwsza wersja powstała w styczniu 2018. Testowaliśmy ją przez pół roku, żeby we wrześniu oficjalnie zaprezentować ProblemBox. Dobrze się przyjęła. Ciągle pracujemy nad jej rozwojem. Dla firm do 10 osób jest dostępna za darmo.
Aplikacja to nie jedyna rzecz, która świadczy o nas, że idziemy z duchem czasu. W 2014 roku prowadziliśmy cykl szkoleń z poszczególnych narzędzi Lean. Na bazie tego doświadczenia przyszedł pomysł, żeby przygotować materiały w formie elektronicznej i dzielić się nimi z większą grupą odbiorców. I tak w 2015 roku sprzedaliśmy pierwszy kurs on-line. Od tamtego czasu dużo się zmieniło. Platforma kursów Lean przeszła prawdziwą ewolucję, bo dostępna jest już wersja 2.0. Ciągle ją rozwijamy i poszerzamy, oprócz 10 kursów na temat Lean, mamy obszary takie jak Excel, BHP czy rysunek techniczny. Ze szkoleń on-line skorzystało już ponad 1000 osób. Jest to dla nas to ogromna radość, że możemy się dzielić wiedzą i doświadczeniem. A największą przyjemność sprawiają nam pozytywne opinie i wybór kolejnych kursów. Wiemy, że dajemy Wam inspirację i solidne podstawy do rozwoju.
Jak większość absolwentów AGH, nie zapomnieliśmy o tym, jak to było studiować, a potem wchodzić na rynek pracy. To była jedna z głównym motywacji, aby w 2015 roku uruchomić cykl szkoleń Lean dla Studentów. Obecnie jesteśmy w trakcie przygotowań do 30 edycji tego szkolenia! Przez ten czas uczyło się u nas już ponad 300 osób! Co lepsze, to nadal trwa. Początkowo organizowaliśmy te wydarzenia w Krakowie, potem we Wrocławiu, a teraz jeszcze w Rzeszowie i Katowicach. Może byłeś uczestnikiem – jeżeli tak, to bardzo dziękujemy za zaufanie i pozdrawiamy. Mamy nadzieję, że Twoja kariera układa się bardzo dobrze.
Akt 3 – Ale jeden przyświecał nam cel
Pewnie, kiedy to czytasz, realizujemy kolejne projekty u klientów, tworzymy i usprawniamy swoje produkty oraz rozwijamy działalność. Jest tego dużo, naprawdę dużo, ale jeden przyświeca nam cel. Codziennie być lepszym, dążyć do doskonałości, pracować mądrzej, a nie więcej.
Przyspieszamy także swój rozwój
Naszą główną działalnością jest współpraca z firmami nad przyspieszeniem ich rozwoju. My również musimy się ulepszać, dlatego ciągle nad tym pracujemy. Narzędzia, których używamy u klientów, często mają zastosowanie u nas. Przykładem jest Zarządzanie Procesami. Zdefiniowaliśmy 8 głównych procesów, w tym 46 podprocesów. Codziennie monitorujemy swoją pracę pod kątem czasu i obciążenia procesów. Oczywiście korzystamy z narzędzi Excel, które projektujemy pod swoje potrzeby, ale nie tylko. Sam Google dostarcza nam wiele swoich produktów, takich jak Kalendarz, Google Analytics, Search Console. Naszym komunikatorem jest Telegram. W codziennej pracy wspieramy się Clicup’em. Komunikujemy się z Wami newsletterem, wykorzystując Freshmail i GetResponse.
Kluczową sprawą było połączenie naszych celów z prostymi, operacyjnymi działaniami. Na początku każdego roku poświęcamy pierwszy tydzień na spotkania w całym gronie. Oczywiście podsumowujemy poprzedni rok (zobacz za 2018), i planujemy kolejny. Najważniejsze jest określenie Celów Rocznych, z reguły jest ich 4-6. Na bazie tego definiujemy wewnętrzne projekty, które posłużą do ich realizacji. To wszystko przekładamy na kamienie milowe i działania, którymi zarządzamy w Clicupie.
Dodatkowo na początku każdego miesiąca spotykamy się po to, aby podsumować poprzedni. Mamy zdefiniowanych ok. 25 wskaźników, które monitorujemy. Wiemy, że jak na naszą małą organizację to dużo, ale przecież firmach wdrażamy KPI, musimy mieć to u siebie dobrze ogarnięte! Kolejny element spotkania to prezentacje, które każdy indywidualnie przygotowuje. Na koniec przegląd sprintów za poprzedni miesiąc i aktualizacja postępów projektów. Staramy się wykorzystywać praktyki z zakresu Zarządzania Projektami. Ostatni krok to plan na nowy miesiąc, zdefiniowanie działań, przypisanie wag i odpowiedzialności. Szczerze, to bardzo ważny dzień w naszej pracy. Po pierwsze możemy się spotkać wszyscy razem, co przez cały miesiąc jest niemożliwe. Po drugie to okazja, aby omówić problemy, zaproponować rozwiązania i wpaść na genialne pomysły. Po trzecie to uświadomienie sobie, ile pracy jest jeszcze przed nami. Oczywiście są również momenty umilające nam czas. Zobacz relację na Instagramie.
Wymienione wcześniej działania dały solidne podstawy, żeby dopracować organizację do takiego stopnia, aby w 2018 zgłosić się do certyfikacji w ramach ISO 9001. Przeszliśmy ją pomyślnie i możemy się pochwalić zdobytym certyfikatem.
Większość zdobytej wiedzy staramy się przekazać dalej. Głównie za pośrednictwem strony internetowej, gdzie wrzucamy masę przydatnych treści. Koniecznie zajrzyj do Centrum Wiedzy. Tam są opisane kluczowe narzędzia Lean i artykuły. Znajdziesz również poradniki do pobrania w formie PDF z tematyki Lean. Dodatkowo w ramach Excela prowadziliśmy cały cykl wpisów, które ułatwiają w nim pracę.
Zachęcamy do wymiany doświadczeń
To wciąż nie koniec działań! We wrześniu 2018 roku, zorganizowaliśmy pierwszą konferencję „Produkcja Lean – dzięki ludziom, przez procesy, aż po system”. Było to ogromne wyzwanie. Nie mieliśmy wiele doświadczenia w zakresie organizowania takich wydarzeń. Na początku zastanawialiśmy się, czy ktoś w ogóle przyjdzie. Jakich prelegentów zaprosić? Gdzie to zorganizować? Pytań i wątpliwości było wiele, jednak krok po kroku, od początku roku, realizowaliśmy założone działania. Znaleźliśmy inspirujących prelegentów, zarówno od strony narzędziowej, aż po osoby od tematów „miękkich”. Konferencja w opinii uczestników zorganizowana była na bardzo wysokim poziomie. Poszczególne wystąpienia i galerię zdjęć można zobaczyć na stronie.
Patrząc dziś na rynek pracy, można stwierdzić, że nie istnieje silna firma bez silnej marki. Na nasz wizerunek pracuje każda osoba z zespołu. Nie tylko w pracy, ale również w życiu. Wystarczy spojrzeć na naszą stronę internetową, a także koniecznie na Facebooka i Instagrama. Zorganizowaliśmy konkurs 100 kursów na 100-lecie niepodległości Polski. Cyklicznie organizujemy tak zwany „Miesiąc z …”, w czasie którego prowadzimy relację live i przygotowujemy napakowane wiedzą materiały. Na święta realizujemy Bony Podarunkowe na kursy. Cały czas wymyślamy nowe rzeczy. W 2016 roku przeszliśmy rebranding, powstała nowa strona www, zmieniliśmy kolorystykę i powstało nowe logo. Coraz częściej jesteśmy zapraszani na konferencje w rolach prelegentów, chociażby ostatnio Konferencja Oficerów Przemysłu albo Kongres Służb Utrzymania Ruchu.
Jeżeli jesteś w tym miejscu, to bardzo Ci dziękujemy, że przeszedłeś z nami drogę historii Lean Action Plan. Trochę tego było! Mamy nadzieję, że opowieść Cię wciągnęła i znalazłeś tutaj coś dla siebie. Pamiętaj proszę o tym, że możesz do nas napisać z czymkolwiek: propozycją, zapytaniem, problemem, sugestią. Odpowiadamy na każdą wiadomość.
Trzy akty dotychczasowej opowieści jak „wstęp, rozwinięcie i zakończenie” już za nami. Wiedz jednak, że historia tutaj się nie kończy…