Największe wyzwanie w budowaniu kultury ciągłego doskonalenia
Wskazało na nie aż 50% ankietowanych
Wiele działań leanowych upada. Z pewnością każda firma zna historię o nieudanym projekcie. Zdarza się, że sam projekt kończy się sukcesem, jednak wypracowane rozwiązania nie są w stanie przetrwać próby czasu. Zabrakło chęci, zaangażowania pracowników, a może dobrze zaplanowanej przez kierownictwo strategii?
Badanie ankietowe – głos płynący z doświadczenia
Z badania przeprowadzonego na prawie dwustu ankietowanych wynika, że kluczową rolę odgrywa świadomość – zarówno pracowników, jak i najwyższego kierownictwa. Na pytanie „Jakie jest według Ciebie największe wyzwanie w budowaniu kultury ciągłego doskonalenia?” aż połowa ankietowanych wymieniła właśnie świadomość – jako konieczności określenia, dlaczego w ogóle chcemy realizować działania Lean.
W odpowiedziach ankietowani wskazują na budowanie świadomości pracowników:
„Wyzwaniem jest pracowanie nad poszerzaniem świadomości pracowników, wejście w przysłowiowe „buty” osób, które mają swoje określone zadania i nie widzą wartości w wychodzeniu poza ramy swoich opisanych obowiązków. Wyzwaniem jest wzbudzenie w pracownikach poczucia „że warto”, zaznaczenie, że ich współpraca z działem ciągłego doskonalenia jest kluczowa.”
Wśród głosów wyłania się szeroka opinia, że to bez świadomości kierownictwa działania Lean będą tylko krótkoterminowym celem:
„Największym problemem jest brak świadomości, wiedzy i zaangażowania ze strony najwyższego kierownictwa.”
„Konieczne jest zrozumienie potrzeby przez osoby decyzyjne w firmie (np. zarząd) – powiązanie działań strategicznych firmy z kulturą ciągłego doskonalenia. Wprowadzenie działań związanych z ciągłym doskonaleniem do codziennych zadań. Pracownicy na KAŻDYM szczeblu organizacji muszą odczuć, że jest to coś ważnego i nie ma odwrotu.”
Pojawia się także wiele odniesień do ogólnego niezrozumienia celu Lean.
„Brak zrozumienia i świadomości, co to jest Lean i korzyści z wprowadzenia Lean oraz zrozumienia, że Lean to nie narzędzia, a kultura i ludzie.”
Czy firma powinna mieć Dział Lean?
Respondenci odpowiedzieli również na pytanie „Czy firmie potrzebny jest Dział Lean?”. Uzyskano aż 84% odpowiedzi twierdzących.
Może to świadczyć o istotności działań optymalizacyjnych dla osób biorących udział w badaniu. Chcąc o nie zadbać, proponują stworzenie Działu Lean, jako sposób na zadbanie o świadomość i zaangażowanie pracowników.
Jak budować świadomość w firmie?
Z badania ankietowego jasno wynika, że świadomość „po co wdrażać Lean” jest palącym problem w polskich firmach, a jej brak przyczynia się do upadku wielu projektów optymalizacyjnych. Odpowiadając na potrzebę zmiany tej sytuacji, postanowiliśmy przygotować kompleksowy pakiet wiedzy, który wesprze zarówno kierownictwo i pracowników w budowaniu świadomości Lean.
Przed nami cykl trzech spotkań, na których
– nauczymy, jak budować świadomość Lean w firmie
– pokażemy, jak zaangażować ludzi do ciągłego doskonalenia dzięki trzem taktykom
– zainspirujemy do efektywnej organizacji pracy Działu Lean
– podamy trzy sposoby na to, jak podpiąć pracowników w realizację strategii firmy
– podpowiemy, jak organizować działania odpowiedzialne za 80% rezultatów.
Weź udział w webinarach i zdobądź niezbędną wiedzę do lepszego zarządzania działaniami Lean w swojej firmie. Wyeliminuj problem braku świadomości oraz zaangażowania i utrzymuj prowadzone projekty w wysokiej efektywności.
Zapisy na webinary pod linkiem: https://webinary.leanactionplan.pl/swiadomosc-doskonalenia