Zlecenie produkcyjne w Excelu

Automatyczny formularz zlecenia produkcyjnego

Praktycznie wszystkie przedsiębiorstwa zarówno te małe jak i korporacje,  z którymi współpracujemy jako podstawowe narzędzie używają arkusza kalkulacyjnego Excel. Oczywiście korzystają również z systemów lub programów informatycznych wspierających zarządzanie przedsiębiorstwem. Niestety wiele z nich jest ma sztywne ramy działania i jest mocno ograniczona.

Firmy z reguły arkusz kalkulacyjny używają do tworzenia baz danych i spisów, analiz danych, formularzy i wielu innych tematów. Excel to narzędzie o dużym potencjale, który wykorzystujemy wielokrotnie testując i wdrażając nowe rozwiązania w celu ułatwienia pracy.

Arkusz kalkulacyjny wykorzystujemy do:

  • Szacowania czasu realizacji zlecenia
  • Planowania produkcji
  • Obliczania obciążenia poszczególnych stanowisk
  • Obliczania ilości potrzebny pracowników na produkcji
  • Monitorowaniu statusu zlecenia
  • Poprawy przepływu informacji
  • Automatyzacji formularzy

Automatyczny formularz

Jednym z przykładów jest automatyczny „inteligentny” formularz do zlecenia produkcyjnego (w załączniku do ściągnięcia plik). Podstawową wykorzystywaną funkcją jest lista wybierana, która dopasowuje się do wcześniej wybranej opcji.

Przykład automatycznego formularza

W formularzu należy dokonać wyboru rodzaju materiału np. blacha czarna, blacha nierdzewna, aluminium. Lista wyborów dostawców zmienia się i dopasowuje w zależności od wybranego rodzaju materiału.

Druk KP Excel

Kolejnym dodatkiem jest możliwość wyboru modelu z listy oraz automatyczna aktualizacja zdjęcia, rysunku poglądowego wybranego produktu.

Zlecenie produkcyjne w Excelu

Edytowalna baza danych w formularzu

Przykład
Do wyboru mamy kilka kolorów, ale w każdym momencie możemy dopisać do bazy kolejny kolor i będzie wyświetlał się w rozwijanej liście.

Zlecenie produkcyjne w Excelu
Zlecenie produkcyjne w Excelu
Zlecenie produkcyjne w Excelu

Chcesz otrzymać ten plik Excel?

Wypełnij formularz i wyślę go na maila

    Podstawową funkcja wykorzystana w arkuszu to formatowanie warunkowe, które podświetla pola które muszą zostać wypełnione. Dodatkowo zastosowano 2 przyciski mające na celu przyśpieszyć pracę na arkuszu:

    1. DRUKUJ – automatycznie zlecenia drukowanie kilku kopi zlecenie z różnymi przypisanymi działami firmy np. BIURO, KP, MAGAZYN, MONTAŻ etc.
    2. WYCZYŚĆ – usuwane równocześnie wszystkie wypełnione dane w edytowalnych polach

    Podsumowanie

    Excel to najbardziej popularne narzędzie, którego używają właściciele i pracownicy, dlatego również na tej płaszczyźnie jest duży potencjał do usprawniania i ułatwiania sobie pracy. Zachęcamy, aby spojrzeć świeżym okiem i z dystansem na swoją prace i wykorzystywane arkusze kalkulacyjne, a następnie zastanowić się co można w nich zmienić, uprościć albo zautomatyzować. W Excel’u można zrobić naprawdę dużo, a może nawet wszystko.

    Autor:
    Krzysztof Pawłowski
    Konsultant Lean Manufacturing
    kpawlowski@leanactionplan.pl