Zlecenie produkcyjne w Excelu
Automatyczny formularz zlecenia produkcyjnego
Praktycznie wszystkie przedsiębiorstwa zarówno te małe jak i korporacje, z którymi współpracujemy jako podstawowe narzędzie używają arkusza kalkulacyjnego Excel. Oczywiście korzystają również z systemów lub programów informatycznych wspierających zarządzanie przedsiębiorstwem. Niestety wiele z nich jest ma sztywne ramy działania i jest mocno ograniczona.
Firmy z reguły arkusz kalkulacyjny używają do tworzenia baz danych i spisów, analiz danych, formularzy i wielu innych tematów. Excel to narzędzie o dużym potencjale, który wykorzystujemy wielokrotnie testując i wdrażając nowe rozwiązania w celu ułatwienia pracy.
Arkusz kalkulacyjny wykorzystujemy do:
- Szacowania czasu realizacji zlecenia
- Planowania produkcji
- Obliczania obciążenia poszczególnych stanowisk
- Obliczania ilości potrzebny pracowników na produkcji
- Monitorowaniu statusu zlecenia
- Poprawy przepływu informacji
- Automatyzacji formularzy
Automatyczny formularz
Jednym z przykładów jest automatyczny „inteligentny” formularz do zlecenia produkcyjnego (w załączniku do ściągnięcia plik). Podstawową wykorzystywaną funkcją jest lista wybierana, która dopasowuje się do wcześniej wybranej opcji.
Przykład automatycznego formularza
W formularzu należy dokonać wyboru rodzaju materiału np. blacha czarna, blacha nierdzewna, aluminium. Lista wyborów dostawców zmienia się i dopasowuje w zależności od wybranego rodzaju materiału.
Chcesz otrzymać ten plik Excel?
Wypełnij formularz i wyślę go na maila
Podstawową funkcja wykorzystana w arkuszu to formatowanie warunkowe, które podświetla pola które muszą zostać wypełnione. Dodatkowo zastosowano 2 przyciski mające na celu przyśpieszyć pracę na arkuszu:
- DRUKUJ – automatycznie zlecenia drukowanie kilku kopi zlecenie z różnymi przypisanymi działami firmy np. BIURO, KP, MAGAZYN, MONTAŻ etc.
- WYCZYŚĆ – usuwane równocześnie wszystkie wypełnione dane w edytowalnych polach
Podsumowanie
Excel to najbardziej popularne narzędzie, którego używają właściciele i pracownicy, dlatego również na tej płaszczyźnie jest duży potencjał do usprawniania i ułatwiania sobie pracy. Zachęcamy, aby spojrzeć świeżym okiem i z dystansem na swoją prace i wykorzystywane arkusze kalkulacyjne, a następnie zastanowić się co można w nich zmienić, uprościć albo zautomatyzować. W Excel’u można zrobić naprawdę dużo, a może nawet wszystko.
Autor:
Krzysztof Pawłowski
Konsultant Lean Manufacturing
kpawlowski@leanactionplan.pl