Zwiększanie efektywności procesów
według Lean Management

  1. Co to jest proces
  2. Wydajność Rzeczywista/Wydajność Teoretyczna
  3. Problemy w procesie
  4. Poprawa organizacji pracy
  5. Podsumowanie

Każdą czynność wykonywaną przez nas można nazwać procesem. Zawężając to do firmy, możemy określić główne procesy takie jak:

  • Pozyskiwanie klienta
  • Sprzedaż
  • Produkcja
  • Zakupy
  • Zarządzanie

Można je podzielić na 3 poziomy, zaczynając od poziomu 1 – Proces Produkcyjny , a kończąc na podstawowych takich jak Cięciu, gięciu itp. – poziom 3. Bardzo ważne jest aby każdy z nich był maksymalnie efektywny, by generować jak najmniejsze koszty. Aby to osiągnąć, trzeba ciągle je optymalizować poprzez działania KAIZEN. Każdy proces ma swoje kluczowe wskaźniki, które trzeba ciągle poprawiać.

W firmach produkcyjnych produkcja jest kluczowa i generuje największe koszty. Więc, aby poprawić zyskowność poprzez redukcję kluczowych kosztów firmy, należy w pierwszej kolejności zająć się nim. Jednym ze wskaźników procesu produkcyjnego jest wydajność rzeczywista/wydajność teoretyczna. Pozwala on nam poznać, czy proces osiąga zaplanowane cele.

Dowiedz się jak dobrać kluczowe wskaźniki efektywności KPI do Twoich potrzeb.

Jednak często zdarza się tak, że wydajność teoretyczna nie zostaje osiągnięta. Głównymi czynnikami, które wpływają na ten stan są problemy napotykane podczas prowadzenia procesu. Zaniżają one jego wydajność.

Wiec aby poprawić wydajność,  należy zbierać wszystkie problemy napotykane podczas wykonywania danego procesu. Następnym krokiem jest analiza zebranych problemów pod kątem wagi oraz ilość (Pareto). Po wybraniu największego problemu, należy zastanowić się nad jego rozwiązaniem poprzez jego szczegółową analizę. Po ustaleniu odpowiednich działań i wyeliminowaniu innych kluczowych problemów, wydajność rzeczywista powinna znacząco się zbliżyć do wydajności teoretycznej.

Istnieje jeszcze inny sposób, aby poprawić funkcjonowanie naszej Firmy. Jest to zmiana organizacji, która prowadzi do zwiększenia ich efektywności. Po dokładnej analizie każdej z czynności (poziom 3) w danym procesie, możemy określić, które z nich są tak naprawdę niepotrzebne. Należy przeprowadzać cykliczne warsztaty KAIZEN, które opierają się na narzędziach i metodach Lean Management, takich jak:

  • VSM
  • Standaryzacja
  • SMED
  • One-piece-flow
  • Pull

Dzięki wyznaczeniu odpowiednich działań wynikających z poszczególnych warsztatów, może poprawić efektywność każdego procesu, a przez to zwiększyć rentowność firmy.

W obecnych czasach, każde przedsiębiorstwo musi być nastawione na optymalizacje swoich kosztów. Poprzez ciągle powiększającą się konkurencję, powinno maksymalizować swój zysk i wyprzedzać swoich rywali na rynku globalnym. Aby to osiągnąć należy się skupić na kluczowych procesach, które generują jej najwięcej wartości dodanej oraz kosztów. Dzięki dokładnej ich analizie i działaniom KAIZEN, możemy poprawić ich efektywność co się przełoży na nasze zyski.

Autor artykułu: Patryk Cichorczyk, Kierownik projektów

Patryk Cichorczyk - autor
Profil LinkedIn

Pasjonat doskonalenia funkcjonowania firm oraz czytania książek. Do każdego działania podchodzi metodycznie. Przeprowadził z sukcesem wiele projektów, a niektóre z nich prowadziły do zwiększenia produktywności nawet o 60%. Każde doświadczenie stara się traktować jako lekcję. Następnie przetwarza zdobytą wiedzę, tworząc kursy online, co daje możliwość podzielenia się swoim doświadczenie z nieograniczoną ilością osób. Obecnie wdraża kompleksowy System Zarządzania oparty na zasadach i narzędzia Lean. Jego głównym celem jest nauczyć polskich przedsiębiorców podejścia naukowego do zarządzania, które maksymalizuje efekty funkcjonowania ich firm.

   KONTAKT

  • Uzupełnij formularz, jeśli masz jakiekolwiek pytania dotyczące rozwoju firmy, przeprowadzenia szkolenia, wspólnych warsztatów lub czy innej formy współpracy. Jeżeli możesz podaj jak najwięcej szczegółów.
  • Twoja wiadomość jest dla nas ważna, odpowiemy na nią maksymalnie kolejnego dnia roboczego. 
  • W zależności od pytania poprosimy Cię o niezobowiązującą rozmowę telefoniczną lub spotkanie online. Taka forma kontaktu pozwoli nam najlepiej zrozumieć potrzeby i oczekiwania.

NAPISZ DO NAS

KONTAKT BEZPOŚREDNI

Obsługa klienta
Anna Etgens
Specjalistka ds. zadowolenia klienta