Jak zabezpieczyć pracowników firmy przed zakażeniem koronawirusem?
– Zbiór przydatnych praktyk i porad
Niezwykłe czasy dla przedsiębiorców
Sytuacja, z którą mamy obecnie do czynienia jest czymś zupełnie nowym. Z dnia na dzień obudziliśmy się wszyscy w nowej rzeczywistości, w której ciężko jest się odnaleźć. Wymaga ona od nas podejmowania trudnych decyzji i dynamicznego planowania. Przedsiębiorcy muszą odnaleźć się w niesprzyjających realiach i pomóc w tym również swoim pracownikom. Właściciele firm, jak również osoby zarządzające pracą innych ludzi, są odpowiedzialne za zapewnienie bezpieczeństwa wszystkim zatrudnionym oraz swoim klientom. Wiele firm opracowało własny plan działania i wprowadziło ściśle określone zasady postępowania w celu zabezpieczenia pracowników przed zakażeniem koronawirusem. W tym artykule przedstawiamy najlepsze, naszym zdaniem, praktyki stosowane przez polskich przedsiębiorców.
Jakie działania należy podjąć w stanie zagrożenia epidemicznego koronawirusem?
W takim czasie niezmiernie ważne jest wykazanie się odpowiedzialnością i rozwagą. Nie należy panikować ani wprowadzać nerwowej atmosfery, tylko skupić się na działaniach, które powinny zostać niezwłocznie wprowadzone. Nie tylko w tym przypadku, ale niemal w każdej kwestii, warto brać przykład z innych i czerpać z ich doświadczenia. Może pracujesz w firmie, która dopiero opracowuje plan „walki” z koronawirusem? W takim przypadku ten artykuł może być dla Ciebie gotowym planem działania lub punktem wyjścia do dyskusji na ten temat. Twoja firma wdrożyła już prewencyjne działania? Może znajdziesz tutaj rozwiązania, których nie ma jeszcze w Twojej firmie i z powodzeniem zaimplementujesz je u siebie.
Działania podzieliliśmy na kilka grup m.in. dotyczące obszarów magazynowych, produkcyjnych oraz całego zakładu. Uwzględniliśmy również oficjalne rządowe zalecenia, które zostały przez nas doprecyzowane i rozszerzone. Wiele ze zmian ma charakter organizacyjny, ale są również takie, które wymagają nakładów finansowych. Zazwyczaj są to jednak niewielkie koszty w stosunku do bezpieczeństwa, które zapewniają, jak i w kontekście utrzymania pracy zakładu.
Koronawirus – prewencja w przedsiębiorstwie
W pierwszej kolejności należy rozważyć wprowadzenie elastycznych godzin pracy oraz zmianę formy jej wykonywania. Oczywiście, o ile możliwe jest to w procesach administracyjnych i biurowych, trudno znaleźć zastosowanie tej zasady do procesów produkcyjnych. Dlatego pomocne może okazać się wprowadzenie poniższych reguł:
- Przekazywanie informacji – kontakt w firmie odbywa się poprzez telefon, maile czy komunikatory – rezygnacja ze spotkań strategicznych na rzecz wideokonferencji;
- Zmiana organizacji pracy – wprowadzenie dodatkowej zmiany aby ograniczyć liczebność spotykających się pracowników;
- Zrezygnowanie z wydawania przepustek jednorazowych dla kierowców i gości;
- Ograniczenie dużych skupisk ludzi w pomieszczeniu – m.in. zamknięcie na okres zagrożenia firmowego bistro lub stołówki; wprowadzenie dodatku do posiłków, zachęcenie ludzi do przygotowywania ich w domach;
- Cykliczna ozonowanie pomieszczeń w połączeniu ze stosowaniem filtrów UV;
- Kontrola temperatury ciała pracowników przed wejściem na teren zakładu, wykonywana pojedynczo i w bezpiecznych odległościach oraz dezynfekcja rąk;
- Akcje informacyjne, szkolenie i uświadamianie pracowników z zakresu prewencji na terenie zakładu, jak i po opuszczeniu pracy;
- Zrezygnowanie z podpisywania listy obecności osobiście – robi to w imieniu wszystkich, jedna osoba – eliminacja współdzielenia długopisu i listy;
- Umożliwienie pozostania w domu pracownikom, którzy obawiają się o swoje zdrowie lub mają jakiekolwiek podejrzenia o chorobie bez konsekwencji dla dalszej pracy i zatrudnienia;
- Zawarcie spójnych instrukcji i procedur postępowania na terenie całego zakładu z dokładnym wyjaśnieniem poszczególnych kroków oraz wprowadzenie instrukcji o zachowaniu higieny;
- Umieszczenie dozowników z płynem dezynfekcyjnym przy każdych drzwiach lub wejściach do stref i bezwzględny nakaz ich używania (w przypadku braku płynu można wykonać go samodzielnie ze spirytusu i wody w proporcjach 2/3 do 1/3);
- Używanie wyłącznie ręczników jednorazowych, niestosowanie suszarek do suszenia rąk;
- Zapewnienie napojów w bliskim sąsiedztwie stanowiska pracy w formie butelek/kubków jednorazowych;
- Jeśli konieczny jest osobisty kontakt z innymi pracownikami, obowiązkowe jest przestrzeganie bezpiecznej odległości 2 metrów oraz wyposażenie takich osób w maseczki, rękawiczki, i okulary ochronne zabezpieczające śluzówki;
- Wyznaczenie miejsca, w którym kurierzy pozostawiają paczki przed budynkiem oraz z którego mogą je zabierać – zapobieganie niepotrzebnym kontaktom z osobami z zewnątrz;
- Dezynfekcja przywożonych towarów, paczek i listów za pomocą płynu dezynfekcyjnego;
- Osoby starsze, bardziej narażone na zakażenie, wysłane w celu bezpieczeństwa do domu;
- Zorganizowana akcja podwożenia pracowników przez inne osoby dojeżdżające własnymi samochodami, by uniknąć transportu komunikacją miejską;
- Zakaz witania się poprzez podanie ręki, dozwolona „metoda łokciowa”;
- Przemywanie powierzchni i przedmiotów, z których korzysta kilka osób, takich jak: klamki, drzwi, poręcze, włączniki światła oraz częste sprzątanie wodą z detergentem pomieszczeń wspólnych, takich jak toalety;
- W przypadkach, w których jest to możliwe, przejście na dokumentację elektroniczną;
- Zmiana polityki premii absencyjnej – zapobiega przychodzeniu do pracy w obawie przed utratą bonusu w przypadku osób, które nie czują się dobrze;
- Po każdorazowym zdjęciu rękawic wymiana ich na nowe.
Wszystkie powyższe punkty są niezwykle istotne, jednak punkt 7 może okazać się kluczowy. Nic bowiem nie da wprowadzanie nawet najbardziej rygorystycznych działań zapobiegawczych, gdy pracownicy nie będą przestrzegali takich zasad, również poza zakładem. Nie pomiń tego punktu w swojej firmie! Uświadamiaj pracowników, wykorzystaj do tego np. telewizory znajdujące się w twojej firmie, tablice informacyjne, platformę dla pracowników czy stronę internetową firmy.
Koronawirus – działania zapobiegawcze w obszarach produkcyjnych
Obszary produkcyjne ze względu na specyfikę pracy, wymuszają niejako na pracodawcy wdrożenie dodatkowych zasad profilaktycznych w okresie epidemii. To właśnie tu pracują osoby, które nie mogą pracować w innej formie zatrudnienia i są najbardziej narażone. Warto zastosować kilka zmian w sposobie ich codziennej pracy dla podniesienia wspólnego bezpieczeństwa. Można między innymi:
- Wydłużyć przerwę między zmianami – uniemożliwi to nadmierny kontakt między pracownikami i pozwoli wykonać niezbędne prace dezynfekcyjne;
- Wstrzymać przejście na produkcję przez działy wspomagające;
- Ograniczyć przejścia osób, które mogą być łącznikiem pomiędzy wydziałami, do minimum, które jest niezbędne w danej sytuacji;
- Rozdzielenie szatni pracowniczej, ograniczenie liczby przebywających tam osób;
- Zwrócić uwagę, by osoby dezynfekujące zakład i ekipy sprzątające nie były czynnikiem łączącym odseparowane już zmiany;
- Poddać dezynfekcji narzędzia, z których korzysta więcej osób po każdej zmianie.
Koronawirus – działania zapobiegawcze w magazynie
Magazyn to miejsce, gdzie przyjeżdżają nasi dostawcy i gdzie następuje załadunek towarów. Codziennie odbywa się tu więc wiele spotkań z ludźmi z poza firmy. W trosce o wspólne zdrowie warto przestrzegać kilku dodatkowych zasad:
- Zastosowanie okienka i blatu przesuwnego do odbioru dokumentacji – dzięki czemu magazynier nie ma kontaktu z kierowcami;
- Umieszczenie żelu dezynfekcyjnego na bramie wjazdowej;
- Osoba, która ma bezpośredni kontakt z kierowcami, musi być wyposażona w środki ochronne, takie jak rękawiczki czy okulary;
- Dokumenty przewozowe przyjmowanie wyłącznie w formie elektronicznej;
- Jeśli nie jest to konieczne, kierowcy nie są wpuszczani na teren magazynu;
- Zmiana sposobu kompletacji ze sztafetowej i dwustopniowej na mniej optymalną, ale ograniczającą kontakt kilku osób z tymi samymi kuwetami czy towarem;
- Zorganizowanie Toi Toi dla kierowców, by nie musieli oni wchodzić na teren magazynu.
Podsumowanie
Mamy nadzieję, że chociaż część z opisanych w artykule działań znajdzie zastosowanie w polskich przedsiębiorstwach i przyczyni się do zahamowania rozprzestrzeniania zakażeń koronawirusem. A czy Ty jesteś odpowiedzialny za siebie i innych? Wiemy, że tak, dlatego nie krępuj się i korzystaj bez obaw z naszych porad! Przygotowaliśmy dla Ciebie również ciekawą infografikę, którą możesz wykorzystać w miejscu pracy w formie plakatu edukacyjnego.
Nie zapominaj o swoich klientach, bądź z nimi w stałym kontakcie mailowym i telefonicznym. Warto zadbać o dobry przepływ informacji, poinformuj, co udało Ci się zrobić w kwestii bezpieczeństwa, jakie działania zostały podjęte w Twojej firmie. Poinformuj o realizacji zamówień i możliwych komplikacjach. Dobra i rzeczowa komunikacja to podstawa, zwłaszcza przy natłoku sprzecznych informacji w mediach, skutecznie uspokoi Twoich klientów.