4 kluczowe obszary planowania produkcji

Cykl artykułów o planowaniu – cz.1 Sprzedaż

Wstęp do tego cyklu artykułów znajdziesz pod linkiem:

Wstęp [link]

a omówienie kolejnych obszarów w następujących linkach:

  1. Technologia [link]
  2. Dostępność [link]
  3. Materiały [link]

Możesz również pobrać cały materiał w formie PDF na komputer lub telefon.

Pierwszy obszar, niby oczywisty, bo jak bez zamówień układać jakikolwiek plan. W tym przypadku, możemy wyróżnić 3 główne typy produkcji:

• Pod zamówienie (make to order)

• Na magazyn (make to stock)

• Mieszany

Planowanie produkcji - obszar sprzedaży

Pobierz cały poradnik w formie PDF

    Produkcja pod zamówienie 

    Przykład: Produkcja pod zamówienie charakteryzuje produkty dostosowane do wymagań klienta. Przykładem mogą być produktu od niskobudżetowych np. koszulki z nadrukiem do naprawdę kosztownych jak jachty. W obu przypadkach proces produkcyjny może zostać uruchomiony po złożeniu zamówienia przez klienta, a także często po dokonaniu przedpłaty lub wpłaceniu zaliczki.

    W tej specyfice firma musi się cechować dużą elastycznością, ponieważ wymaga niskiej seryjności, częstych przezbrojeń, co znacznie wpływa na proces planowania. Kluczowym tematem jest również kalkulowanie kosztów każdego zlecenia i badanie rentowności projektów.

    Baza zamówień

    Kluczowy element produkcji pod zamówienie w obszarze sprzedaży to Baza zamówień, zawierająca dane zamówienia:

    • Numer zamówień

    • Specyfika zamówienia

    • Ilość

    • Termin wysyłki

    • Dane klienta

    • Nazwa

    • Adres

    • Osoba kontaktowa

    • Kontakt (email, telefon etc.)

    Numeracja zamówień, często traktowana marginalnie, a będąca nośnikiem wielu informacji.

    Przykładowy numer zamówienia:

    07-11-18-1000-01-xx

    kolejna liczba – miesiąc – rok – identyfikator klienta – identyfikator produktu – inne

    Produkcja na magazyn

    Przykład: Produkcja na magazyn, charakteryzuje produkcję masową i sprzedaż bezpośrednio z magazynu. Przykładem jest produkcja ramek na zdjęcia, w której klient może wybrać produkt z dostępnych. A stan magazynowy jest uzupełniany.

    Taki styl produkcji dotyczy głównie firm, które oferują dużą ilość podobnych produktów o relatywnie niskiej wartości, produkując większą serię (lub nawet optymalną) w celu zminimalizowania kosztów jednostkowych i czasu przezbrojenia. Kluczową korzyścią jest minimalizacja czasu realizacji zamówienia klienta, pomijając czas oczekiwania na wyprodukowanie.

    Elementy obszaru zamówienia dla produkcji na magazyn:

    1. Lista produktów magazynowych

    2. Prognoza sprzedaży

    • plany sprzedażowe,

    • popyt historyczny

    • sezonowość

    • ustalone poziomy MIN-MAX

    Przykład: Produkcja mieszana, charakteryzuje się produkcją według zamówień, z reguły długoterminowych planów, na określony bufor (zapas bezpieczeństwa). Przykładem jest produkcja podzespołów do montażu samochodów.

    W tym przypadku produkcja jest planowana na bazie długoterminowych zamówień, sam proces produkcji nie jest jednak inicjowany samym zamówieniem, co połączeniem analizy zamówień i stanów magazynowych wyrobów gotowych.

    Elementy obszaru zamówienia dla produkcji mieszanej:

    1. Stany magazynowe

    2. Sprzedaż:

    • kontrakty

    • forecast (prognozy)

    • baza zamówień

    Przykładowy schemat obszaru sprzedaży w planowaniu produkcji:

    Przykładowy schemat planowania produkcji w sprzedaży - jak zrobić

    Wyjściem z obszaru ZAMÓWIEŃ powinna być lista zamówień przekształcanych w Zlecenia Produkcyjne zawierające pełną identyfikowalność produktu i specyfikę zamówienia. Kluczowym jest powiązanie numeracji między zamówieniem a zleceniem. W przypadku produkcji pod zamówienie często jest to ten sam numer.

    Więcej treści:

    Przejdź do kolejnego artykułu z tego cylku

    1. Technologia [link]

    Omówienie kolejnych obszarów planowania produkcji znajdziesz w następujących linkach:

    1. Dostępność [link]
    2. Materiały [link]