4 kluczowe obszary planowania produkcji
Cykl artykułów o planowaniu – cz.1 Sprzedaż
Wstęp do tego cyklu artykułów znajdziesz pod linkiem:
Wstęp [link]
a omówienie kolejnych obszarów w następujących linkach:
Możesz również pobrać cały materiał w formie PDF na komputer lub telefon.
Pierwszy obszar, niby oczywisty, bo jak bez zamówień układać jakikolwiek plan. W tym przypadku, możemy wyróżnić 3 główne typy produkcji:
• Pod zamówienie (make to order)
• Na magazyn (make to stock)
• Mieszany
Produkcja pod zamówienie
Przykład: Produkcja pod zamówienie charakteryzuje produkty dostosowane do wymagań klienta. Przykładem mogą być produktu od niskobudżetowych np. koszulki z nadrukiem do naprawdę kosztownych jak jachty. W obu przypadkach proces produkcyjny może zostać uruchomiony po złożeniu zamówienia przez klienta, a także często po dokonaniu przedpłaty lub wpłaceniu zaliczki.
W tej specyfice firma musi się cechować dużą elastycznością, ponieważ wymaga niskiej seryjności, częstych przezbrojeń, co znacznie wpływa na proces planowania. Kluczowym tematem jest również kalkulowanie kosztów każdego zlecenia i badanie rentowności projektów.
Baza zamówień
Kluczowy element produkcji pod zamówienie w obszarze sprzedaży to Baza zamówień, zawierająca dane zamówienia:
• Numer zamówień
• Specyfika zamówienia
• Ilość
• Termin wysyłki
• Dane klienta
• Nazwa
• Adres
• Osoba kontaktowa
• Kontakt (email, telefon etc.)
Numeracja zamówień, często traktowana marginalnie, a będąca nośnikiem wielu informacji.
Przykładowy numer zamówienia:
07-11-18-1000-01-xx
kolejna liczba – miesiąc – rok – identyfikator klienta – identyfikator produktu – inne
Kierownik Produkcji – na drodze do doskonałości
Dostrzeganie i eliminowanie marnotrawstwa
Narzędzi i metod Lean Manufacturing w przedsiębiorstwie
Tworzenie oraz monitorowanie wskaźników KPI i KRI
Wspieranie funkcjonowania Kół Jakości
Produkcja na magazyn
Przykład: Produkcja na magazyn, charakteryzuje produkcję masową i sprzedaż bezpośrednio z magazynu. Przykładem jest produkcja ramek na zdjęcia, w której klient może wybrać produkt z dostępnych. A stan magazynowy jest uzupełniany.
Do monitorowania i zarządzania magazynem sprawdź aplikację Magazyn.
Taki styl produkcji dotyczy głównie firm, które oferują dużą ilość podobnych produktów o relatywnie niskiej wartości, produkując większą serię (lub nawet optymalną) w celu zminimalizowania kosztów jednostkowych i czasu przezbrojenia. Kluczową korzyścią jest minimalizacja czasu realizacji zamówienia klienta, pomijając czas oczekiwania na wyprodukowanie.
Elementy obszaru zamówienia dla produkcji na magazyn:
1. Lista produktów magazynowych
2. Prognoza sprzedaży
• plany sprzedażowe,
• popyt historyczny
• sezonowość
• ustalone poziomy MIN-MAX
Przykład: Produkcja mieszana, charakteryzuje się produkcją według zamówień, z reguły długoterminowych planów, na określony bufor (zapas bezpieczeństwa). Przykładem jest produkcja podzespołów do montażu samochodów.
W tym przypadku produkcja jest planowana na bazie długoterminowych zamówień, sam proces produkcji nie jest jednak inicjowany samym zamówieniem, co połączeniem analizy zamówień i stanów magazynowych wyrobów gotowych.
Elementy obszaru zamówienia dla produkcji mieszanej:
1. Stany magazynowe
2. Sprzedaż:
• kontrakty
• forecast (prognozy)
• baza zamówień
Przykładowy schemat obszaru sprzedaży w planowaniu produkcji:
Wyjściem z obszaru ZAMÓWIEŃ powinna być lista zamówień przekształcanych w Zlecenia Produkcyjne zawierające pełną identyfikowalność produktu i specyfikę zamówienia. Kluczowym jest powiązanie numeracji między zamówieniem a zleceniem. W przypadku produkcji pod zamówienie często jest to ten sam numer.
Więcej treści: