Wykonywanie operacji na wielu arkuszach Excela jednocześnie

Jak zrobić operację na kilku arkuszach jednocześnie

Dane bardzo często przyjmują rozległą strukturę. Na przykład mogą być rozbite na dużą liczbę oddziałów czy kategorii. Wówczas często spotykanym i wygodnym rozwiązaniem jest tworzenie osobnych arkuszy dla każdego zestawu informacji. Każdy z tych arkuszy zachowuje przy tym taki sam format i strukturę. Wprowadzanie czy edycja formuł dla każdego zbioru osobno jest bardzo żmudnym zadaniem. Okazuje się, że jest sposób, aby dokonać zmian w wielu arkuszach jednocześnie.

 WAŻNE!

Jeżeli nie masz jeszcze dostępu do materiału szkoleniowego w formie wideo, koniecznie sprawdź, w jaki sposób możesz go otrzymać. Wszystkie informacje znajdziesz na końcu artykułu.

Spójrz, jak wiele danych można przeliczyć na arkusze Excela

12 miesięcy
52 tygodnie
200 pracowników
8 oddziałów
25 procesów

12 zestawień
52 grafii
200 kart pracy
8 raportów sprzedaży
25 kart standaryzacyjnych

Szkolenie Online
Planowanie produkcji – narzędzie Excel

            Układanie planu produkcji
           Monitorowanie dostępności materiałów
           Opieranie decyzji na danych, faktach i liczbach
           Szybkie podejmowanie decyzji planistycznych

Planowanie produkcji - kurs online
Zobacz szkolenie

Gdyby zlecono Ci obrobienie identycznych raportów produkcji dla każdego z 8 oddziałów Twojej firmy w rozbiciu na 12 ostatnich miesięcy, pojawiłoby się do przetworzenia 96 takich samych arkuszy kalkulacyjnych. Dokładnie tyle razy należałoby powtórzyć pewien zestaw czynności. Jestem pewien, że mając wizję takiej sytuacji przed oczami, dużo dałbyś za możliwość edycji wszystkich arkuszy w jednym momencie.

Dzisiaj chciałbym pokazać Ci, że masz taką możliwość w zasięgu ręki. Przygotowałem dla Ciebie krótki instruktaż, jak pracować na kilku arkuszach jednocześnie. To jednak nie wszystko. Na końcu artykułu znajdziesz kolejny fragment materiałów wideo z przygotowywanego przez nas szkolenia Intro to Excel. Praca na wielu arkuszach to tylko jeden z wielu trików, które tam przedstawiliśmy. Jeżeli chcesz pracować mądrzej, a nie więcej koniecznie musisz sprawdzić ten materiał.

Skróty klawiszowe przydatne przy pracy na wielu arkuszach Excela

Excel - Skróty klawiszowe - Praca na wielu arkuszach

Zostań Lean Liderem Green Belt i zyskaj
oszczędności dla firmy

  • Projekt z możliwością uzyskania min. 50 000 zł oszczędności.

  • Praca na realnych przykładach z Twojej firmy i obszaru, w którym pracujesz na co dzień.

Chce zostać Lean Liderem

Powielanie operacji na wielu arkuszach jednocześnie

Jeżeli zaznaczysz kilka arkuszy, to każda operacja, jaką wykonasz w jednym z nich, zostanie powielona na pozostałych. Możesz zrobić to używając dedykowanego skrótu klawiszowego lub przytrzymując klawisz Ctrl, zaznaczać kolejne arkusze.

Mając zaznaczone wszystkie arkusze, które Cię interesują, wybierz zakres komórek, które chcesz sformatować, i zaaplikuj wybrane przez siebie formaty.

Moment, w którym wybierasz każdą z czynności formatowania, jest jednocześnie czasem, w którym to samo polecenie zostaje wykonane na tym samym zakresie w pozostałych arkuszach. W rezultacie możesz cieszyć się identycznie sformatowanymi komórkami we wszystkich wybranych przez Ciebie arkuszach.

Pomyśl, że te 96 powtórzeń, które jeszcze minutę temu zdawały się być koniecznością, wystarczy wykonać tylko raz!

Aby wyjść z zaznaczenia wielu arkuszy musisz kliknąć w jeden z arkuszy nie będących wewnątrz zaznaczenia.

I to tyle!

Jak widzisz oszczędność czasu, nie musi przychodzić kosztem skomplikowanych rozwiązań. W dwóch prostych krokach zyskujesz przynajmniej 50% czasu na edycję pozostałych arkuszy. Czasem wystarczy jedynie zastanowić się, czy nie ma jakiegoś sposobu, by wykonać swoją pracę szybciej, prościej i jednocześnie tak samo dobrze.

Jeśli natomiast Excel to program, który nie sprawdził się w Twojej firmie produkcyjnej, warto zastanowić się nad dedykowanym tej branży rozwiązaniem – na przykład aplikacją ZaPro.

Zapisz się i skorzystaj z pełnej wersji poradnika

Wiedza zupełnie za darmo

e-learning

Zobacz pozostałe artykuły dotyczące opracowania narzędzi Excel:

Autor: Marcin Wawer

Absolwent Zarządzania i Inżynierii Produkcji Krakowskiej AGH.
Projektant i wykonawca narzędzi Excel z ponad 3 letnim doświadczeniem.
Wdrożył ponad 100 projektów opartych na arkuszach kalkulacyjnych w przedsiębiorstwach produkcyjnych i usługowych. Autor kursów online „Excel na Produkcji”, „Excel w Usługach” oraz Aplikacji „Analiza Nagrań”. Przeprowadził liczne szkolenia z zakresu metodologii Lean oraz pracy w Excelu w branży na produkcji.