Wykonywanie operacji na wielu
arkuszach Excela jednocześnie

Dane bardzo często przyjmują rozległą strukturę. Na przykład mogą być rozbite na dużą liczbę oddziałów czy kategorii. Wówczas często spotykanym i wygodnym rozwiązaniem jest tworzenie osobnych arkuszy dla każdego zestawu informacji. Każdy z tych arkuszy zachowuje przy tym taki sam format i strukturę. Wprowadzanie czy edycja formuł dla każdego zbioru osobno jest bardzo żmudnym zadaniem. Okazuje się, że jest sposób, aby dokonać zmian w wielu arkuszach jednocześnie.
Gdyby zlecono Ci obrobienie identycznych raportów produkcji dla każdego z 8 oddziałów Twojej firmy w rozbiciu na 12 ostatnich miesięcy, pojawiłoby się do przetworzenia 96 takich samych arkuszy kalkulacyjnych. Dokładnie tyle razy należałoby powtórzyć pewien zestaw czynności. Jestem pewien, że mając wizję takiej sytuacji przed oczami, dużo dałbyś za możliwość edycji wszystkich arkuszy w jednym momencie.
Dzisiaj chciałbym pokazać Ci, że masz taką możliwość w zasięgu ręki. Przygotowałem dla Ciebie krótki instruktaż, jak pracować na kilku arkuszach jednocześnie. To jednak nie wszystko. Na końcu artykułu znajdziesz kolejny fragment materiałów wideo z przygotowywanego przez nas szkolenia Intro to Excel. Praca na wielu arkuszach to tylko jeden z wielu trików, które tam przedstawiliśmy. Jeżeli chcesz pracować mądrzej, a nie więcej koniecznie musisz sprawdzić ten materiał.
Skróty klawiszowe przydatne przy pracy na wielu arkuszach Excela
Powielanie operacji na wielu arkuszach jednocześnie
Jeżeli zaznaczysz kilka arkuszy, to każda operacja, jaką wykonasz w jednym z nich, zostanie powielona na pozostałych. Możesz zrobić to używając dedykowanego skrótu klawiszowego lub przytrzymując klawisz Ctrl, zaznaczać kolejne arkusze.
Mając zaznaczone wszystkie arkusze, które Cię interesują, wybierz zakres komórek, które chcesz sformatować, i zaaplikuj wybrane przez siebie formaty.
Moment, w którym wybierasz każdą z czynności formatowania, jest jednocześnie czasem, w którym to samo polecenie zostaje wykonane na tym samym zakresie w pozostałych arkuszach. W rezultacie możesz cieszyć się identycznie sformatowanymi komórkami we wszystkich wybranych przez Ciebie arkuszach.
Pomyśl, że te 96 powtórzeń, które jeszcze minutę temu zdawały się być koniecznością, wystarczy wykonać tylko raz!
Aby wyjść z zaznaczenia wielu arkuszy musisz kliknąć w jeden z arkuszy nie będących wewnątrz zaznaczenia.
I to tyle!
Jak widzisz oszczędność czasu, nie musi przychodzić kosztem skomplikowanych rozwiązań. W dwóch prostych krokach zyskujesz przynajmniej 50% czasu na edycję pozostałych arkuszy. Czasem wystarczy jedynie zastanowić się, czy nie ma jakiegoś sposobu, by wykonać swoją pracę szybciej, prościej i jednocześnie tak samo dobrze.
Jeżeli nie jesteś jeszcze czytelnikiem naszego newslettera, nie zapomnij pobrać udostępnionego przez nas fragmentu materiałów z przygotowywanego szkolenia Intro to Excel.
Pamiętaj, że szkolenie pojawi się już za tydzień – 4 lipca. My już nie możemy się doczekać, aż podzielimy się całym przygotowanym materiałem.
Zobacz pozostałe artykuły dotyczące opracowania narzędzi Excel:
Pytanie lub komentarz? Daj nam znać!
Wszystko co tworzymy jest po to, aby pomóc Ci rozwiać się nie tylko w na drodze zawodowej, ale i w życiu prywatnym.
Będę Ci wdzięczny za każdy komentarz. Napisz proszę, czy podobał Ci się ten tekst. A może masz pewne wątpliwości lub zastrzeżenia? Chętnie wdamy się z Wami w dyskusję i odpowiemy na wszystkie pytania.
Mamy do Ciebie jeszcze serdeczną prośbę. Jeśli uważasz ten wpis za wartościowy, to podziel się nim ze znajomymi, którym mógłby pomóc sprawniej realizować swoje cele prywatne lub zawodowe.
Pamiętaj – Pracujmy mądrzej, a nie więcej.
ZOBACZ POZOSTAŁE ARTYKUŁY Z TEJ SERII
Jak skutecznie zbierać dane z produkcji – projektowanie formularzy zbierania danych
Praktyczne porady i wskazówki dla korzystających z MS Excela
Jak podsumować zebrane informacje – zastosowanie i formatowanie tabel przestawnych i pól obliczeniowych
Jak przechowywać dane – tworzenie odpowiednich baz danych
Wizualizacja danych wydajnościowych (produktywność, wydajność i obciążenie)
Wizualizacja danych magazynowych (rotacja i poziom zapasów, harmonogram przyjęć i wydań)
Przykłady kluczowych wskaźników efektywności
VBA: Jak łączyć dane z kilku plików?
VBA: Przyjemna praca z wprowadzaniem danych – formularze użytkownika
VBA: Przyjemna praca z wprowadzaniem danych – kontrolki ActiveX
Jak uczyć się Excela? + Pierwsze wideoszkolenie!
Sposoby na wizualizację i prezentację danych:
- Efektywne spotkanie: kontrakt, lista obecności, plan spotkania
- Zasady tworzenia skutecznej prezentacji
- Planowanie przebiegu spotkania
- Gotowe szablony prezentacji
- Ikony, obiekty i grafiki do wykorzystania
Witam
Spotkałem się z takim problemem.
Zmiana danych w kilku arkuszach w Excel 2013 i starsze zaznaczam kilka arkuszy zaznaczam wybrane wiersze wybieram „znajdź zmień” wybieram daną „A” zmień na daną „X” zmienia wszystkie komórki z danymi parametrami.
Teraz Excel 2016 robię to samo na tym samym pliku i zmieniane są tylko wartości z zaznaczonych komórek z pierwszego i ostatniego zaznaczonego arkusza. Dodam jeszcze że znajduje wszystkie komórki z danym parametrem „A” ale zmienia tylko z dwóch arkuszy.
Nie rozumiem dlaczego tak się dzieje, sprawdzałem opcję z jednej i drugiej wersji są takie same.
Może coś jeszcze trzeba pozmieniać?
Panie Bogusławie, proszę podesłać plik. Łatwiej będzie nam na niego zerknąć w ten sposób.
Bardzo przydatny wpis, bede tego uzywał w swojej pracy!