Aplikacje wspierające działania Lean
Świat i jego technologia pędzi do przodu. Mimo zawirowań, dynamicznych zmian w otoczeniu zewnętrznym, przyszło zmierzyć się nam z dołączeniem do tego ekspresowego maratonu. Choć pojęcie „ekspresowy maraton” jest ewidentnym oksymoronem, a wymówienie tych dwóch słów, jedno, po drugim, powoduje niemalże zgrzyt w zębach, taki jest obraz rzeczywistości. „Maraton” – ponieważ ścieżka rozwoju oraz zmian jest niezwykle długa, wręcz nieskończona. Natomiast „ekspresowy”, ponieważ niejednokrotnie ciężko jest nam nadążyć za podyktowanym tempem postępu. Co raz więcej przedsiębiorstw, aby utrzymać swoją rację bytu, do wykreowania strategii, potrzebuje dalekiej, przyszłościowej perspektywy. Bycie tu i teraz nie wystarczy. A dla niektórych, to już wręcz przegrana.
Stąd też firmy zastanawiają się nad nowymi alternatywami optymalizacji procesów, a w uzupełnieniu do analogowych i klasycznych form eliminacji marnotrawstwa, poszukują zautomatyzowanego wsparcia. Naprzeciw takim oczekiwaniom wychodzą między innymi aplikacje wspierające działania Lean Management.
Jeżeli nie jesteś do końca przekonany do tego tematu, bądź poszukujesz źródeł, które pozwolą Ci się nieco lepiej zorientować w propozycjach rynku, zapraszam Cię do wspólnej, dwuczęściowej analizy. W tym artykule przejdziemy przez takie zagadnienia jak:
- Zakres metodyczny aplikacji
- Korzyści ze stosowania aplikacji wspierających Lean
- Excel, czyli podstawowa forma aplikacji
Uzupełnieniem do wspomnianych treści, jest drugi artykuł, będący przeglądem różnorodnych aplikacji supportujących koncepcję Lean:
Zakres metodyczny aplikacji
Funkcjonalności aplikacji znajdują szerokie odzwierciedlenie w zapleczu metodycznym Lean Management. Mogą one odnosić się konkretnych narzędzi, służyć do rozstrzygnięcia określonych problemów, bądź też rozwiązywać wybrane case’y z zakresu organizacji procesów.
Wśród dostępnych na rynku źródeł można natknąć się na dedykowane propozycje z zakresu:
- Rozwiązywania problemów (problem solving),
- Systemów sugestii oraz pomysłów pracowniczych,
- Zarządzania parkiem maszynowym (wydajność, dostępność, awarie),
- Tworzenia instrukcji oraz standardów,
- Symulacji procesów produkcyjnych,
- Optymalizacji layout’u,
- Analizy przezbrojeń (SMED),
- Zarządzania procesami logistyki wewnętrznej,
- Wykonywania audytów.
A to jeszcze nie koniec, część oprogramowań poświęcona jest także wnikliwej analizie wąskich gardeł, czasów, sekwencji produkcyjnych, buforów, zużycia zasobów, balansowania linii, a dalej także kosztów produkcji.
Na tej podstawie można stwierdzić, że rozwiązań jest wręcz tyle ile oczekiwań i potrzeb. Dlaczego nie jest to w takim razie, aż tak popularne w stosowaniu?
Odpowiedzią jest szereg barier na wejściu. Można do nich zaliczyć:
- Niechęć do wykorzystywania zaawansowanych technologii spowodowana:
- Ogólnym uprzedzeniem,
- Niewiedzą na temat korzyści i zasad funkcjonowania,
- Oporem na wprowadzanie zmian.
- Brak możliwości budżetowych (niejednokrotnie, koszt wdrożenia aplikacji jest bardzo wysoki, co może ograniczyć możliwość poczynienia inwestycji, mimo tego, że ma ona przynieść zwrot, a także dalej idące korzyści).
- Wielkość przedsiębiorstwa (w przypadku małych firm najbardziej zaawansowane oprogramowania mogą okazać się nieadekwatne do faktycznych potrzeb).
W konfrontacji do pewnych dylematów przychodzi jednak szereg atutów.
Korzyści ze stosowania aplikacji wspierających Lean
Wyobraź sobie, że stoisz na hali i obserwujesz proces produkcyjny. W badanym obszarze znajduje się zaledwie 5 maszyn, bądź gniazd roboczych. Znasz czasy cykli, a także sekwencje operacji jakie wykonują operatorzy (a to już sukces). Na pierwszy rzut oka, łatwo Ci spostrzec, że w przepływie występują zakłócenia.
W jaki sposób zweryfikujesz, które z miejsc stanowi wąskie gardło?
Gdybyś dostał 20 000 zł na wprowadzenie usprawnienia, bądź drobnej reorganizacji, od którego miejsca byś zaczął?
Czy warto by było próbować od razu na żywym organizmie?
Drogą analogową ciężko Ci będzie ustalić jakie rozwiązanie byłoby najbardziej słuszne w tym przypadku. Oczywiście to nie znaczy, że jest to niewykonalne. Sprawa sprowadza się do tego, aby mieć pewność, że to, co wspólnie ustalicie będzie faktycznie skuteczne.
Jeśli będziecie zbierać dane ręcznie, a następnie wprowadzać je do Excela, proces ten obarczony będzie dużym ryzykiem popełnienia błędu.
Jeśli będziecie organizować regularne cykle spotkań, poświęcicie na to sporo czasu, nie mając jeszcze gwarancji sukcesu.
Tak samo będzie to wyglądało w przykładowym scenariuszu zgłaszania problemów pracowniczych. Jeśli będzie odbywało się to na kartkach oraz z wykorzystaniem skrzynki zbiorczej, oczywiście przyjdzie pora na analizę oraz wypracowanie rozwiązań. Jednak w tym przypadku należy liczyć się z dłuższym czasem reakcji, a także ograniczonymi możliwościami weryfikacji danych historycznych i badania wpływu wprowadzonych zmian.
Co zatem może przynieść stosowanie aplikacji?
- Eliminację błędów podczas zbierania i analizy danych,
- Skrócenie czasu poświęcanego na rozstrzyganie wybranych case’ów, intuicyjność działania,
- Skrócenie czasu reakcji,
- Możliwość symulowania i modelowania rozwiązań,
- Możliwość projektowania innowacyjnych rozwiązań,
- Możliwość prowadzenia zaawansowanych obliczeń oraz testów,
- Podniesienie skuteczności zarządzania procesami, które posiadają wiele zmiennych,
- Sprawniejszy przepływ informacji, poprawę komunikacji,
- Możliwość obsługi na różnych nośnikach (komputer, telefon, tablet), zarówno w trybie online oraz offline.
Dalsze korzyści sprowadzają się następnie do konkretnych płaszczyzn, w ramach których aplikacje znajdują swoje zastosowanie.
Excel, czyli podstawowa forma aplikacji
Część z wymienionych wyżej atutów można przypisać również do powszechnie wykorzystywanej klasyki gatunków, czyli programu Microsoft Excel. W wielu przypadkach towarzyszy on firmom w stawianiu pierwszych kroków, a później zasiaduje się na stałe. Pomimo tego, że nie posiada on formy aplikacji, wielokrotnie przy wykorzystaniu funkcji oraz VBA stanowi jej namiastkę.
Za jego pośrednictwem również można tworzyć nieskomplikowane plany produkcyjne, obliczać wskaźniki wykorzystania maszyn, czy wprowadzać system zgłaszania pomysłów. Dosyć często korzystają z niego również firmy, które równolegle pracują na systemach typu ERP, ponieważ między obydwoma rozwiązaniami można intuicyjnie eksportować oraz importować dane.
Stosowanie Excela jest rozwiązaniem pośrednim, które nie odsłania jeszcze wszystkich kart potencjału. Mimo tego, nie można mu ujmować zasług, dzięki którym można:
- Zaoszczędzić czas,
- W pewnym stopniu zautomatyzować pracę,
- Skorzystać z nisko kosztowych rozwiązań,
- Zwizualizować dane, które w pierwotnej formie są trudne do interpretacji,
- Rozwijać osobiste umiejętności (jeśli samodzielnie projektuje się poszczególne funkcjonalności).
O tym jakie są jego możliwości, podpowiedzą Ci załączone źródła:
- Nagranie z webinaru o excelu na produkcji
- Case wykorzystania excela jako narzędzia do organizacji produkcji
- Kurs online o funkcjonalnościach excela na produkcji
A jeżeli chcesz spojrzeć dalej, przeglądając wybrane aplikacje wspierające Lean, zapraszam Cię do przeczytania kolejnego artykułu.