Przegląd aplikacji wspierających działania Lean

W poprzednim artykule pokrótce przeanalizowaliśmy jakich płaszczyzn mogą odnosić się aplikacje wspierające działania Lean Management, a także jakie korzyści dla organizacji może przynieść ich stosowanie.

Aplikacje wspierające działania Lean

Przyszła zatem najwyższa pora, żeby omówić kilka wybranych propozycji, dostępnych na rynku.

  1. Zarządzanie parkiem maszynowym
  2. Tworzenie instrukcji pracy standaryzowanej
  3. Analiza nagrań procesów
  4. Action Plan
  5. Prowadzenie audytów online
  6. Usprawniony transport materiałów w zakładzie produkcyjnym
  7. Rozwiązywanie problemów
  8. Kompleksowy pakiet Digital Lean Smart Industry 4.0 Witness Management
  9. Proste aplikacje na telefon

1. Zarządzanie parkiem maszynowym – rozwiązanie FitMech

Zaanonsowana aplikacja jest platformą to automatycznego zbierania, analizowania oraz wizualizacji danych produkcyjnych z zasobów parku maszynowego. Pozwala ona na monitorowanie globalne, jak i weryfikację wybranych urządzeń. Względem każdej maszyny możliwe jest odczytanie danych na temat:

  • Całkowitego czasu pomiaru,
  • Wskaźnika OEE,
  • Ilości cykli, alarmów, a także ostrzeżeń,
  • Czasu pracy, mikroprzestojów, przestojów, a także przerw.

Panel do monitorowania, prezentuje wizualizacje poszczególnych stanów maszyny, a także określa jak wygląda obłożenie pracy. Zgromadzone dane można w prosty sposób skopiować, wydrukować, bądź wyeksportować do formatów csv, rozszerzeń excel, pdf.

Jeśli chodzi o globalne ujęcie parku maszynowego, aplikacja dostarcza informacje o sumarycznych danych wymienionych wyżej parametrów, wskazując również na wyniki wydajności oraz dostępności.

Sposób zbierania danych sprowadza się do zamontowania sensorów na każdym z urządzeń, które następnie przesyłają dane do chmury obliczeniowej. W razie konieczności wprowadzenia dodatkowych informacji, do dyspozycji operatora znajduje się specjalny panel, za pomocą którego może uzasadniać przyczyny ewentualnych przestojów.

1.Zarządzanie parkiem maszynowym – rozwiązanie FitMech

Wykorzystywanie aplikacji wspiera system podejmowania decyzji na temat wielkości przyjmowanych zleceń, dostosowania się do popytu, a także dynamicznego reagowania na występujące niedogodności.

Na swojej stronie Fitmech zachęca do obejrzenia krótkiego filmu instruktażowego, a także zgłoszenia się do wypróbowania wersji demo.

Sprawdzam propozycję

2. Tworzenie instrukcji pracy standaryzowanej – rozwiązanie Soft4Lean

Aplikacja Soft4Lean SWI rozwijana jest w ramach projektu „IT4Lean – Rozwój aplikacji wspierających wdrażanie Lean Management”. Po wstępnej ocenie wydaje się niezwykle przystępnym i intuicyjnym narzędziem, z którego można korzystać zarówno na komputerze, jak i nośnikach mobilnych. Chcąc omówić pokrótce procedurę obsługi, sprowadza się ona do:

  • Stworzenia wzorcowego szablonu instrukcji, bądź skorzystania z dostępnych wzorów,
  • Dodania, w nowo utworzonym dokumencie, standardowych danych takich jak data, wydział, osoba opracowująca,
  • Tworzenia kroków, poprzez wprowadzanie nazw czynności oraz ich czasów, gdzie na bieżąco można dodawać zdjęcia prezentujące poszczególne operacje, a także dodatkowe symbole.

Aplikacja zapewnia automatyczną numerację oraz łączenie zdjęć z krokami sekwencji, możliwość dodania uwag (z poziomu komputera), zamieniania kolejności wprowadzonych czynności, a także opcje eksportowania plików do pdf lub excela.

Twórcy aplikacji wskazują kilka kluczowych korzyści ze stosowania aplikacji:

  • Oszczędność czasu (ze względu na możliwość tworzenia instrukcji w miejscu akcji),
  • Możliwość szybkiej i intuicyjnej edycji dokumentów,
  • Zarządzanie bazą dokumentów,
  • Możliwość dodania nagrań video w instrukcjach,
  • Możliwość odczytywania instrukcji przez operatorów bezpośrednio na dostępnych nośnikach.
2.Tworzenie instrukcji pracy standaryzowanej – rozwiązanie Soft4Lean

Jeżeli chcesz zobaczyć jak wygląda proces tworzenia instrukcji w aplikacji, dostawca usługi zamieścił na stronie kilka filmów pilotażowych.

3. Analiza nagrań procesów – rozwiązanie Aplikacje Lean

To aplikacja, która wpisuje się w potrzeby skrócenia czasu poświęconego na obserwację oraz analizę danych z procesu. Nie zastąpi ona oczywiście konieczności zbadania operacji, ale sprawi, że to przedsięwzięcie będzie bardziej efektywne, a także obarczone mniejszą ilością błędów. Można spokojnie pozwolić sobie na stwierdzenie, że jest ona odpowiedzią problematyczne notatki spisywane ręcznie, a także przeskakiwanie między okienkami arkuszy i nagrań na komputerze.

Funkcjonalność rozwiązania sprowadza się do kilku podstawowych zasad:

  • Do aplikacji wgrywa się film, a następnie ręcznie stopuje się oraz uzupełnia dane o konkretnych czynnościach (opis operacji, wartość dodana, strata); w innej alternatywie, można również zaczytać wstępne dane z arkusza kalkulacyjnego,

  • W trakcie analizy nagrania możliwe jest swobodne przewijanie klatek filmu, aby w bardziej złożonych sytuacjach skupiać się na detalach,

  • Zebrane i podzielone dane można intuicyjnie wyeksportować do pliku Excel.

3.Analiza nagrań procesów – rozwiązanie Aplikacje Lean

Aplikacja przyda się podczas rejestrowania przezbrojeń (SMED), a także przy projektach normowania czasu pracy oraz balansowania linii.

Dostawcy rozwiązania zachęcają do wspólnych konsultacji oraz przetestowania wersji demo.

Chcę to sprawdzić

4. Action Plan

W ramach tej kategorii można wyłonić wiele propozycji, do wybranych należą m.in.:

Aplikacja ta służy do zarządzania działaniami w firmie. Daje możliwość monitorowania postępu realizacji zadań, raportowania, a także uzyskiwania przypomnień o konieczności wykonania poszczególnych przedsięwzięć.

Obsługa projektów jest bardzo intuicyjna, w głównym panelu wprowadza się temat wiodący działania, wraz z jego opisem, osobą tworzącą oraz odpowiedzialną, a także tagami. Następnie ustala się pomniejsze kroki, dla których zasada uzupełniania jest taka sama. Oczywiście nieodłącznym elementem są również terminy rozpoczęcia oraz zakończenia poszczególnych zadań. Ponadto aplikacja wykorzystuje listy rozwijalne, które ograniczają konieczność wpisywania wszystkich pozycji odręcznie.

Zarówno Twórcy, jak i Dostawcy aplikacji deklarują możliwość:

  • Korzystania z gotowych szablonów wizualizacji Action Planu,
  • Możliwość dodawania komentarzy oraz załączników,
  • Posługiwania się aplikacją w języku polskim oraz angielskim,
  • Możliwość generowania danych do formatu xls, w celu prowadzenia dalszych analiz.
4. Rozwiązanie Action Plan - Aplikacje Lean

Aby ułatwić podjęcie decyzji o zakupie rozwiązania dla firmy, na stronie zaproponowana jest bezpłatna konsultacja, a także darmowa wersja testowa aplikacji.

Ta alternatywa przypomina wariację Action Planu z rozwiązaniami do zarządzania projektami typu Click Up czy Asana.

MyCheck proponuje tworzenie list zadań, podłączanie do nich niezbędnych instrukcji oraz dokumentów, które minimalizują ryzyko popełnienia błędu podczas realizacji zadań, a także możliwość raportowania oraz prowadzenia analiz.

Dostawcy rozwiązania wskazują na możliwość zainstalowania aplikacji mobilnej, poprzez sklepy Google Play oraz App Store. Na swojej stronie pokazują jak wygląda interfejs, zapraszają do przetestowania wersji próbnej, a także kierują do zapoznania się z cennikiem licencji.

5. Prowadzenie audytów online – rozwiązanie Aplikacje Lean

Wymieniona aplikacja służy do wsparcia systemów audytowych. Poprzez automatyzację tego procesu, można odczuć znaczącą oszczędność czasu oraz poprawę komunikacji. Wykonywanie audytu na różnych nośnikach (telefon, tablet, komputer) efektywnie zastępuję konieczność drukowania kartek, a następnie przepisywania uzyskanych wyników do excela, bądź innych programów. Na bazie uzyskanych ocen i wniosków, można również przydzielić zadania do wykonania, co pozwala na sprawny system monitorowania dalszych postępów prac.

Ponadto aplikacja przewiduje:

  • Alerty przypominające o planowanych audytach,
  • Możliwość śledzenia wskaźników o zgodności obszarów oraz sumienności audytorów,
  • Możliwość dostosowania funkcjonalności audytów do ilości ich prowadzenia w miesięcznym okresie czasu.

Twórcy aplikacji zachęcają do umówienia się na spotkanie informacyjne, a co więcej deklarują bezpłatne przekazanie wersji testowej na 30 dni.

Chcę dowiedzieć się więcej

6. Usprawniony transport materiałów w zakładzie produkcyjnym – rozwiązanie eKanban

W tym punkcie przyszła pora na omówienie aplikacji, która wspiera transport surowców, półproduktów oraz wyrobów gotowych w przedsiębiorstwie produkcyjnym. Jej funkcjonalność sprowadza się do możliwości zamówienia przez operatora niezbędnych zasobów, bezpośrednio z gniazda, a także wydania sygnału o możliwości odebrania wytworzonych wyrobów gotowych. Tak wygenerowane zgłoszenia łączą się w listę zbiorczą, którą monitoruje osoba odpowiedzialna. Niezaprzeczalnie takie rozwiązanie powoduje:

  • bardziej efektywną pracę logistyków wewnętrznych oraz magazynierów,
  • eliminację zbędnych transportów,
  • redukcję czasu oczekiwania i przestojów pracowników produkcyjnych,
  • redukcję zapasów międzyoperacyjnych.
6.Usprawniony transport materiałów w zakładzie produkcyjnym – rozwiązanie eKanban

Dostawca aplikacji wskazuje na możliwość wykorzystywania jej na różnych nośnikach, dokonywania analiz oraz weryfikacji wskaźników o wydajności procesów, eksportowania danych analitycznych do formatów csv lub xlsx, a także możliwości poszerzania wariantów konfiguracji, wraz z rozwojem firmy.

Na głównej stronie produktowej widnieje krótka relacja wideo, zasady współpracy, a także cennik dostępnych pakietów.

Chcę sprawdzić, czy to rozwiązanie jest dla mnie

7. Rozwiązywanie problemów

Podzielmy omawianą płaszczyznę na dwa różne rozwiązania:

7.1. Rozwiązanie Sherlock Waste

Aplikacja ta przypomina swoim działaniem platformę komunikacyjną typu Facebook. Służy ona do zgłaszania pomysłów oraz problemów, gdzie wszystkie z nich trafiają na tzw. wall, czyli stronę główną; można je następnie komentować, bądź w formie odpowiednika lajka, zgłosić swoje odczucie „mam tak samo”.

W ramach konkretnego zgłoszenia, pracownicy zobowiązani są do wybrania kategorii, co pozwala na grupowanie poszczególnych tematów, gdzie tego typu klasyfikacje przeprowadza się na samym początku konfiguracji, zgodnie z potrzebami organizacji.

Problemy oraz sugestie są przypisywane do konkretnych osób odpowiedzialnych, ponadto aplikacja oferuje możliwość śledzenie statusów zgłoszeń, otrzymywania powiadomień, prowadzenia rankingów, a także analizy korzyści wprowadzonych zmian.

Wykorzystywany schemat postępowania, a także interfejs wydaje się pasować do stylu działania korporacji oraz pozostałych firm obsługujących procesy biurowe i administracyjne.

Dostawcy pokazują, w bardzo przejrzysty sposób, jak posługiwać się aplikacją, na swojej stronie. Ponadto zachęcają do umówienia się na bezpłatną konsultację, a także przetestowanie wersji demo.

7.2. Rozwiązanie Aplikacje Lean

Wprowadzenie ProblemBox do firmy ma na celu nie tylko usprawnić system weryfikacji, reakcji na zgłoszenia, a także realizacji zadań. Intuicyjność jej obsługi ma zachęcić pracowników do dzielenia się swoimi problemami oraz pomysłami z pracodawcą.

Proponowane rozwiązanie automatyzuje system zgłoszeń, skraca ścieżkę decyzyjną, a także poprawia wzajemną komunikację. Przekładając to na obraz codziennej pracy, operator nie czeka na walidację, tylko natychmiastowo otrzymuje potwierdzenie, że jego sprawa została przekazana do osoby odpowiedzialnej, która następnie ustali dalszy tok postępowania.

Moduł analityczny aplikacji pozwala zweryfikować na jakich płaszczyznach istnieje najwięcej sugestii, bądź problemów. Tym samym stanowi to jasną informację dla organizacji, które obszary wymagają wprowadzenia priorytetowych zmian.

7.Rozwiązanie Aplikacje Lean-ProblemBox

Dostawca aplikacji, umieścił na stronie obszerny materiał wideo kompleksowo prezentujący zasady obsługi rozwiązania. Wśród materiałów dostępny jest również poradnik wdrożenia ProblemBox, prezentacje interfejsu, a także cennik poszczególnych pakietów. W tym przypadku również istnieje możliwość pobrania aplikacji za pomocą sklepu Google Play.

Proponowane rozwiązanie wydaje się być przystępną formą dla pracowników zakładów produkcyjnych oraz ich menadżerów. Najlepiej jest się o tym przekonać osobiście, korzystając z bezpłatnej wersji demo.

Chcę to sprawdzić osobiście

8. Kompleksowy pakiet Digital Lean Smart Industry 4.0 Witness Management

Powyższa alternatywa jest najbardziej złożonym programem rozwiązań, ze wszystkich opisywanych tutaj aplikacji. Zastosowanie słowa „program” jest celowym zabiegiem, ponieważ dostawca przewiduje wiele niezależnych modułów, takich jak:

  • Smart Lean Process Flow – czyli cyfrowe projektowanie, symulacja i optymalizacja projektów,
  • Smart Digital Lean+ – czyli cyfrowa analiza strat i wąskich gardeł w procesie,
  • Smart Logistic Optimizer – który odpowiada za cyfrową analizę i optymalizację logistyki, a także robotów AGV,
  • Smart Process Balancing – czyli cyfrowe balansowanie procesu produkcyjnego i przepływu materiałów,
  • Smart SMED Workshop – czyli cyfrowa analiza przezbrojeń SMED bez zatrzymywania procesu,
  • Training Station 3DVR – który jest formą wirtualnego symulatora, trenera do nauki obsługi i przezbrojeń urządzeń,
  • TPM Predictive System – czyli cyfrowa analiza procesu oraz przewidywania awarii urządzeń.
8.Kompleksowy pakiet Digital Lean Smart Industry 4.0 Witness Management

Lista jest bardzo bogata, a co ciekawe, to jeszcze nie wszystkie propozycje.

Dostawca przewiduje również tematyczne grupowanie aplikacji, zgodnie z zapotrzebowaniem stanowiskowym. Na swojej stronie prezentuje zwięzłe informacje na temat funkcjonalności poszczególnych narzędzi, a także kieruje do umówienia się na bezpłatne spotkanie. Podczas indywidualnego szkolenia wstępnego przedstawiciel dostawcy wskazuje pokrótce cel zastosowania aplikacji, wizję innowacyjności, element case study, a także kluczowe informacje związane z zakupem licencji.

Jako, że w tym przypadku mamy do czynienia z bardziej rozwiniętą formą oprogramowania, na stronie internetowej zawarte są również informacje odnośnie wymagań systemowych.

Na co również warto zwrócić uwagę podczas analizy skuteczności tych aplikacji?

  • Cyfrowe rozwiązania znacząco redukują ryzyko wystąpienia błędów przy odręcznych obliczeniach i analizach.
  • Wykorzystywane algorytmy są w stanie projektować oraz symulować rozwiązania, które nie sposób byłoby wykonać w sposób analogowy.

  • Taka droga prototypowania oraz planowania eliminuje konieczność prowadzenia kosztowych eksperymentów na żywym organizmie.

  • Zatrzymując się na przypadku aplikacji wykorzystującej VR – chcąc przeprowadzić operatora przez wszystkie możliwe scenariusze produkcji oraz awarii potrzeba by było miesięcy, bądź nawet lat. Symulacja połączona z VR pozwala przeszkolić pracownika z wspomnianych scenariuszy, w zwięzłym okresie czasu. Ma to szczególne znaczenie, jeśli nowy pracownik będzie podejmował pracę na maszynie wartej kilka milionów złotych. Każdy błąd w takim przypadku grozi bardzo kosztowną konsekwencją. Jak się okazuje, można tego uniknąć.

9.Na co zwrócić uwagę podczas analizy skuteczności aplikacji procesów produkcyjnych

Jeżeli chcesz bardziej wnikliwie prześledzić poszczególne opcje, bądź umówić się na rozmowę z dostawcą rozwiązań, zachęcam Cię do osobistej podróży po stronie.

9. Proste aplikacje na telefon

Ten punkt ma stanowić bardziej formę ciekawostki i zachęcenia Cię do wykonania samodzielnego rozpoznania. Przeszukując Google Play, bądź App Store możesz znaleźć wiele różnorodnych propozycji. Po wpisaniu w wyszukiwarkę tagu Lean Management, natkniesz się na aplikacje:

  • z grami leanowymi, które mogą posłużyć jako element edukacyjny Twoich pracowników,
  • służące do określania i monitorowania wskaźników,
  • pozwalające na tworzenie prostych Action Planów,
  • wykorzystujące elementy systemów sugestii.

Możesz również poszukiwać konkretnych metodycznych narzędzi, m.in.: do obliczania czasu cykli, bądź czasu taktów.

Chcąc podsumować w krótki sposób przeprowadzony przegląd, jak sam widzisz, stoi przed Tobą wiele alternatyw do wykorzystania. Każda z nich odpowiada zupełnie innym potrzebom.

Stosowanie aplikacji wspierających Lean jest pójściem o krok na przód. Niezaprzeczalnie jest to rozwiązanie, które pozwala na podniesienie pozycji firmy na konkurencyjnych rynkach. Jeżeli zastanawiasz się czy zainwestowanie w wybraną funkcjonalność ma sens, pomyśl o tym jak poszczególne rozwiązania mogą przełożyć się na poprawę organizacji procesów, na usprawnienie przepływu materiałów, bądź informacji, a także na płaszczyznę zarządzania zespołem. Co więcej, zwróć uwagę, w którym kierunku poprowadzą Cię te zmiany. Patrz dalej i szerzej. No i oczywiście nie wahaj się wymęczyć dostawców aplikacji pytaniami. W końcu jest Ci potrzebny produkt, który będzie uszyty na miarę Twojej organizacji.