Eksport do Niemiec

83,2 mln potencjalnych odbiorców – taki rynek  zbytu ma do zaoferowania nasz zachodni sąsiad. Dwukrotnie większa ilość nabywców w porównaniu do Polski.

Według danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że do Niemiec w 2020 r. sprzedano towary o wartości 68,6 miliarda euro. To o 3,9 procent więcej niż w 2019 r.
W 2020 roku udział Niemiec w całym polskim eksporcie wyniósł 28,9 procent. To wzrost w porównaniu z rokiem 2019, gdy było to 27,7 procent. W 2020 roku Polska  nadal pozostawała eksporterem netto. Nadwyżka w handlu zagranicznym wyniosła 12 miliardów euro. Całkowita wartość eksportu wyniosła 237,5 miliarda euro i wzrosła tym samym w stosunku do poprzedniego roku o 0,3 procent.

Eksport do Niemiec, logistyka zewnętrzna

Większość polskich eksporterów konkuruje ceną, niemniej jakość polskich wyrobów jest doceniana przez zagranicznych klientów, nawet w porównaniu cena – jakość .

Numerem jeden polskiego eksportu jest przemysł elektromaszynowy, przede wszystkim części i akcesoria do samochodów, samochody osobowe, ciężarówki, silniki (spalinowe tłokowe, turboodrzutowe), statki, jachty. Wyroby te stanowią 40% polskiego eksportu.

Drugim sektorem pod względem największego eksportu do Niemiec (22%) jest branża rolno-spożywcza w tym: eksport mięsa drobiowego, soków owocowych, ryb, wyrobów cukierniczych, zbóż, cukru, mrożonych owoców, czy gotowych produktów spożywczych.

Dużym powodzeniem na zachodnim rynku cieszą się wyroby branży chemicznej
i tworzyw sztucznych – 22% eksportu. 8,4 % polskiej sprzedaży do Niemiec generuje branża meblarska .

Te dane w przejrzysty sposób pokazują, że polscy przedsiębiorcy wybierają rynek niemiecki jako atrakcyjnego odbiorcę dóbr i usług, szczególnie w sektorze B2B. Podjęcie współpracy z niemieckim klientem jawi się często jako lukratywny biznes, ponieważ niemiecki odbiorca cieszy się opinią  wypłacalnego, terminowego  i konkretnego. Faktycznie tak może być pod warunkiem, że dobrze przeanalizujemy wszystkie punkty umowy
z nowym klientem. Warto już na samym początku podjęcia współpracy, jeszcze przed pierwszą dostawą zadbać o kompleksową, logistyczną obsługę klienta zgodną z zapisami w umowie.

Jeżeli pracujesz w dziale sprzedaży, eksportu, jesteś właścicielem małej lub średniej firmy i stoisz przed wyzwaniem realizacji zamówienia do klienta warto żebyś przeszedł przez tych kilka kroków:

  1. Przeanalizuj zapisy w umowie dotyczące zobowiązań leżących po stronie dostawcy związanych z logistyczną obsługą klienta.
  2. Zwróć uwagę na takie kwestie jak: terminy wysyłki, awizacje, matryca dostaw, warunki handlowe Incoterms.
  3. Sprawdź jak informuje Cię klient o potrzebach materiałowych (e-mail, PDF, kompatybilne systemy ERP).
  4. Upewnij się czy poprawnie rozumiesz wszystkie informacje jakie otrzymujesz
    w harmonogramach od klienta.
  5. Zorientuj się, czy klient posiada własny portal do awizacji dostaw.
  6. Wysyłaj do klienta tylko zamówioną ilość w odpowiednim opakowaniu ustalonym
    z klientem.
  7. Poprawnie generuj dokumenty takie jak list przewozowy, CMR , etykieta logistyczna.

Jako strona umowy kupna – sprzedaży masz nie tylko obowiązki, masz również prawa.

Jeżeli czytając ten artykuł stwierdzasz, że twoja firma, bądź firma w której pracujesz nie przestrzega powyższych punktów, w wyniku czego oczekiwania klienta nie są spełniane, co przekłada się bezpośrednio na negatywną opinię o firmie i szereg obciążeń finansowych – pora przerwać to błędne koło! Najwyższy czas przyjrzeć się swojemu procesowi obsługi klienta niemieckojęzycznego.

Kluczem do  poprawnej i długofalowej kooperacji z każdym klientem jest wywiązanie się
z warunków umowy, a szczególnie w przypadku klienta niemieckojęzycznego – porządek musi być!

Źródło:

1.https://www.dw.com/pl/wzrost-polskiego-eksportu-do-niemiec/a-56575983

2.http://www.exportgroup.pl/eksport/eksport-do-niemiec.html

3. https://www.3cargo.com/polski-eksport-jakie-towary-wysylamy-za-granice/

Szkolenie Online
Logistyka zewnętrzna

           obliczanie ekonomicznej wielkości zamówienia
           skuteczne wykorzystywanie modeli transportowych
           wykorzystanie zasad zaopatrzenia zewnętrznego
           projektowanie strategii realizowanych w procesie zaopatrzenia

Logistyka-zewnętrzna
Zobacz szkolenie