Jak budować
markę osobistą?
0. Po co Ci Personal Branding
Na początek musisz odpowiedzieć sobie na jedno bardzo, ale to bardzo ważne pytanie. Co lubisz robić? A potem zacznij to robić.
Jeżeli chcesz pracować w branży biznesowej, musisz zbudować swoją markę osobistą. Celem jest przedstawienie swojej osoby tak, żeby inni ludzie dostrzegli Twoją wartość i unikalność. Personal branding jest obecny przez cały czas Twojej aktywności zawodowej. Wymaga dużo czasu, cierpliwości i konsekwencji, ale nigdy nie wiadomo, kiedy przyniesie pozytywny efekt.
1. Napisz CV
Postaw się w sytuacji osoby z działu HR, która przegląda dziennie kilkanaście CV – rekruterzy poświęcają średnio 6 sekund na jeden życiorys – także Twój. Szukają tam konkretnych informacji – musisz je dobrze podkreślić i opisać, dzięki temu zwiększysz swoje szanse na zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną.
Podstawowe zasady pisania CV, które przykuwa uwagę, a nie trafia do kosza:
Koniecznie dodaj zdjęcie – prosty fakt, ale niestety często zostaje pominięty
Czytelność i przejrzystość – nawet imponujące doświadczenie może nic nie znaczyć, jeżeli będzie nieczytelne
Dostosuje CV pod firmę, do której aplikujesz np. dodaj nazwę stanowiska, o które się ubiegasz pod imieniem i nazwiskiem
Napisz podsumowanie zawodowe związane ze stanowiskiem, na które aplikujesz
Stwórz profesjonalnego maila z imieniem i nazwiskiem – chyba że chcesz, aby rekruterzy trochę się pośmiali
Dodaj punkt: osiągnięcia/doświadczenie/referencje
2. Udokumentuj swoje doświadczenie
Istnieje przekonanie, że po studiach nie ma się doświadczenia – wręcz przeciwnie, w trakcie studiów można je zdobyć zarówno na uczelni, jak i w pracy, dlatego warto, a nawet trzeba się nim pochwalić.
W jaki sposób przedstawić swoje doświadczenie?
Przykłady realizowanych projektów na studiach – projekt w formacie PDF można załączyć do CV lub umieścić w Internecie i wstawić linka do ściągnięcia
Działalność w kołach naukowych
Prelekcje, referaty i inne wystąpienia publiczne
Referencje – poproś o rekomendację swojego profesora, pracodawcę z dorywczej pracy lub kierownika stażu.
3. Załóż konto na portalach branżowych
Koniecznym krokiem jest stworzenie swojego internetowego CV, co można zrobić na portalach branżowych. Obecnie dwa najbardziej popularne to:
LinkedIn
Golden Line
Można je wykorzystać również do aktywnego poszukiwania potencjalnych pracodawców. Aktywnością na takich portalach możesz zwiększyć zainteresowanie swoją osobą. Możliwe, że przyszły pracodawca przeczyta Twoją wypowiedź w grupie dyskusyjnej i na jej podstawie zaprosi się na rozmowę.
Pamiętaj o kilku zasadach przy tworzeniu profilu i korzystaniu z portali biznesowych:
- Dokładnie uzupełnij swój profil
100% poziom wypełnienia profilu pozwoli rekruterowi czy przyszłemu pracodawcy szybko odnaleźć potrzebne informacje.
- Dodaj zdjęcie
Dzięki temu szanse na wyświetlenie Twojego profilu wzrastają aż jedenastokrotnie! Pamiętaj, aby zdjęcie było profesjonalne i dostosowane do branży, w której ubiegasz się o pracę.
- Pochwal się
Dodaj to, co świadczy o Twoich kompetencjach. Mogą to być: wolontariat, zrealizowane projekty, nagrody… Dodatkowo, w miarę możliwości, potwierdź je zdjęciami, filmami czy wykonanymi prezentacjami. Multimedia przykuwają uwagę potencjalnego pracodawcy.
- Bądź aktywnym użytkownikiem
Udowodnij, że interesujesz się branżą, w której ubiegasz się o pracę. Dołącz do grup dyskusyjnych, publikuj na swoim profilu interesujące artykuły, dodawaj komentarze. To pozwoli Ci się wyróżnić, nawet nie będąc ekspertem w danej dziedzinie.
4. Zachowaj równowagę w Social Media
Social Media mogą zaszkodzić albo pomóc – wszystko zależy od Ciebie. Wyobraź sobie, że jesteś na rozmowie kwalifikacyjnej i Twój przyszły pracodawca pokazuje Ci Twoje konto na Facebooku. Co czujesz? Zawstydzenie? Czy możesz z uśmiechem przyznać, że to Twój profil.
Marka osobista na portalach społecznościowych nie oznacza, że zdjęcie tam zamieszczone ma być „pod krawatem”, jednak nie powinno przedstawiać Twojej ostatniej imprezy. Warto wykorzystać ustawienia prywatności i nie chwalić się publicznie wszystkimi zdjęciami.
5. Daj się znaleźć w internecie
Na początku wpisz swoje imię i nazwisko w wyszukiwarce i sprawdź, czy Twój przyszły pracodawca może Cię w ogóle znaleźć. Na pewno warto kontrolować to, co wie o Tobie Google.
Żeby zwiększyć swoje szanse w wyszukiwarce warto nie tylko mieć konto na portalach biznesowych, ale również założyć swoją wizytówkową stronę internetową lub bloga.
Uzyskaj personalizowaną ścieżkę rozwoju kompetencji!
Widzisz — czasem trzeba zakwestionować status quo, przejąć odpowiedzialność, zaangażować się, ukierunkować na cel.
Indywidualna Analiza Możliwości Rozwojowych to badanie prowadzone przez naszych ekspertów, gdzie nie tylko rekomendujemy dalsze kroki rozwoju, ale także wskazujemy konkretne miejsca do tego.
Chcesz spojrzenia “z boku” na Twój rozwój?