Lean Trendy 2017

Lean Management, kaizen, six sigma, transformacja systemu produkcyjnego, zarządzanie zmianą – to szereg pojęć, które każdy związany z branżą ciągłego doskonalenia zna bardzo dobrze… w teorii. Bo przekucie tych pojęć na realną zmianę w naszych firmach to prawdziwe wyzwanie.


7 października 2017 r spotkaliśmy się w Łodzkiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej, aby posłuchać doświadczonych praktyków, którzy przyjechali podzielić się swoim bezcennym doświadczeniem.

Jeśli ktoś z obecnych na sali przed rozpoczęciem konferencji miał jeszcze wątpliwości „Czy ten Lean to w ogóle działa?” to 11 prelegentów przez cały dzień udowadniało – Yes we can!

Odpowiedzi na to pytanie już w pierwszej prelekcji, pt. „Dlaczego firma musi mieć swoją „drogę”, czyli jak angażować i motywować pracowników”, udzielił Maciej Kanert. Jego opowieść przeniosła nas do krainy samurajów, krainy zasad i honoru, gdzie każdy respektuje wartości wspólnoty, w której się znajduje. Bez względu na to, czy jest to dom rodzinny, czy miejsce pracy, jeżeli ludzie respektują ustalone zasady, są spójni wewnętrznie, mają ogromną przewagę w realizacji wspólnego celu.

Jak rozwijać tę kulturę w dużej, czekoladą płynącej, organizacji pomogła nam zrozumieć Agata Zabielska z Mondelez, która na codzień zajmuje się rozwijaniem motywacji pracowników. Motywację – jako stan gotowości do działania przekuwa w zaangażowanie, które wymiernie widać w ludzkim działaniu.

Wyzwolenie kreatywności ludzi objawiające się pomysłami na usprawnienia w miejscu pracy to pierwszy krok tej wędrówki. Jednak prowadzi nas do miejsca, w którym przy tak dużej organizacji mamy stosy pomysłów czekających na weryfikację, akceptację oraz ostateczną realizację. Tutaj Agata stawia kolejny krok i rozwija zaangażowanie ludzi dając im autonomię w realizacji własnych pomysłów w zespołach funkcyjnych na produkcji – „Wszystko zaczyna się od motywacji – programy angażowania pracowników w firmie Mondelez Polska Production w Bielanach”.

optymalizacja procesów produkcyjnych

Efekty? Proszę bardzo:

 Ciągły wzrost ilości zgłaszanych i realizowanych pomysłow rok do roku.

 Skrócenie czasu od zgłoszenia do realizacji pomysłów.

 Ponad 70% pracowników zgłasza przynajmniej 1 pomysł do realizacji w ciągu roku.

 Prawdziwe zaangażowanie ludzi którzy mają realny wpływ na zmiany w firmie.

Nie zabrakło oczywiście czegoś dla prawdziwych analityków. W końcu dane, fakty, liczby to język każdego inżyniera. Opowiedział o nim Artur Siurdyban, przedstawiając „Process mining jako narzędzie wsparcia analitycznego projektów Lean Six Sigma”.

Co ma do tego XIX wieczny amerykański oficer marynarki Matthew Fontaine Maury przytoczony przez Artura? Już spieszę z wyjaśnieniem.

Otóż zajmował się on żeglugą i zauważył, że niektórzy armatorzy te same trasy są w stanie przepłynąć nawet o 6 tygodni szybciej niż inni. Zaczął więc studiować dzienniki pokładowe poszczególnych statków w poszukiwaniu przyczyn. Efektem jego żmudnej pracy była mapa prądów oceanicznych, którą można było wykorzystywać, aby przyspieszać żeglugę.

Dziś w dobie Excel’a i innych narzędzi informatycznych mierzymy się z tysiącami takich „dzienników pokładowych” każdego dnia i musimy uzbroić się w narzędzia do ich sprawnej analizy.

Jednym z takich narzędzi jest prezentowane na zdjęciu DISCO (strona producenta), w którym można stworzyć diagram procesu i analizować go pod kątem: przepływów, czasów, obciążeń, wąskich gardeł oraz występujących w nim anomalii oraz ich częstotliwości. Prawdziwe narzędzie managera 4.0.

Dane danymi, ale przedsiębiorstwa to przede wszystkim ludzie, a o podejście do ludzi lepsze niż zaprezentowane przez Joannę Czerską w wystąpieniu pt. „Wizualne zarządzanie wynikami jako fundament utrzymania zmian w lean management” naprawdę ciężko. Joanna podzieliła się swoim doświadczeniem z wdrażania „dailiy management” dla zespołów produkcyjnych.

Przede wszystkim nie narzucaj swojego rozwiązania, a zaangażuj do tego ludzi. Daj im przejąć inicjatywę i pozwól zaprojektować własny zestaw wskaźników ich pracy, pomagając, aby odzwierciedlały najbardziej kluczowe elementy oraz były spójne z głównymi celami firmy, działu czy obszaru. Niech to wszystko się przegryzie i dojrzeje, a z biegiem czasu sami uzupełnią brakujące elementy oraz wyeliminują te, które nie przynoszą im żadnych korzyści.

Na pytanie: Jak często aktualizować tablicę? Joanna daje prostą odpowiedź. Tak często, jak często chcesz uzyskać możliwość poprawy. Każde uzupełnienie wskaźników pokazuje obecny poziom oraz trend, a co za tym idzie jest bodźcem do podjęcia decyzji o zmianach.

XXI wiek to era cyfryzacji oraz przemysłu 4.0, gdzie coraz więcej pracy wykonują maszyny lub komputery. Nie możemy jednak zapomnieć, że to właśnie ludzie są sercem firmy i to oni ostatecznie podejmują decyzję, a wszystkie maszyny i komputery mają im jedynie pomóc.

Stowarzyszenie Lean Management Polska popularyzuje swój autorski bezpłatny program edukacyjny Lean Thinking „Młody Lean Lider”, który ma na celu rozwój umiejętności pożądanych na rynku pracy wśród młodzieży. Więcej informacji pod linkiem: https://www.leaneducation.pl/

SLMP wypełnia swą misję i popularyzuje Lean Management w Polsce. W Łodzi nie zabrakło tematów związanych z rozwijaniem przywództwa, wyzwaniami cyfrowej transformacji czy metodami rozwiązywania skomplikowanych problemów w branży lotniczej i samochodowej.

Do zobaczenia za rok!

Zdjęcia wykorzystane ze źródeł:
https://www.facebook.com/StowarzyszenieLeanManagementPolska/
http://www.fluxicon.com/disco/

Autor:
Piotr Golonka
Konsultant Lean Manufacturing
pgolonka@leanactionplan.pl