Metoda SMART – 5 zasad skutecznego wyznaczania celów
Metoda SMART. Jak osiągać wyznaczone cele? Jak sprawić aby cały zespół rozumiał i angażował się w realizację celów?
Pracuj mądrzej, a nie więcej. Co to właściwie znaczy?
Metoda SMART
- Skonkretyzowany (Specific)
Tylko skonkretyzowanie celu pomoże nam go osiągnąć. Dobrze skonkretyzowany cel nie pozwoli na niedomówienia przy weryfikacji jego osiągnięcia. Skonkretyzowanie pozwoli Tobie, całemu zespołowi, a także osobom postronnym jednoznacznie zrozumieć co jest do osiągnięcia nie pozostawiając pola do osobistej interpretacji.
Z pomocą w konkretyzowaniu celów przychodzi 6 x W (patrz obok)
- Mierzalny (Measurable)
Skąd będziemy wiedzieć, że cel został osiągnięty? Na etapie jego definiowania musimy zadbać aby został wyrażony w sposób liczbowy. Wskaźnik, poziom, „0-1” – cokolwiek, co nie pozostawi złudzeń co do wyniku zrealizowanej przez nas pracy.
Jeśli cel jest złożony i jego pomiar zależy od wielu czynników musimy rozbić go na poszczególne składowe, lub dokładnie opisać wzór z jakiego korzystamy do wyliczenia jego poziomu, aby uniemożliwić manipulowanie danymi.
Jeśli naszym celem jest zrzucenie kilku nadmiarowych kilogramów to wbrew pozorom, ważne będzie czy pomiaru dokonamy rano, będąc na czczo, stając na wadze w samej bieliźnie, czy na koniec dnia w ubraniu z portfelem, telefonem i kluczami w kieszeni.
- Ambitny / Istotny (Ambitiuos / Relevant)
Czy osiągnięcie celu jest dla Ciebie istotne? Po co w ogóle chcesz to zrobić?
Cele mają pomagać nam w rozwoju, mobilizować nas do pracy i wspierać nasze wysiłki. Aby ich realizacja miała sens warto wieszać poprzeczkę wysoko, ale na tyle wysoko, aby móc do niej sięgnąć z biegiem czasu.
„- W przyszłym roku zrobię więcej rzeczy!
– Czego, gdzie, kiedy…?
– Czego? No rzeczy! Kiedy? Przecież Ci powiedziałem, że w przyszłym roku! W ogóle mnie nie słuchasz…”
Szkolenie Online
Skuteczny Lider – budowa zespołu, komunikacja
rozpoznawanie 5 kluczowych dysfunkcji w pracy zespołowej
delegowanie zadań dla pozostałych członków zespołu
stosowanie 6 kroków na drodze do budowania skutecznego zespołu
- Realny / Osiągalny (Realistic / Achievable)
Ustawienie celu poza naszym zasięgiem szybko wpłynie na demotywację oraz rezygnację z działań prowadzących do jego osiągnięcia. Ważna jest znajomość swoich słabości oraz ograniczeń. Przyznasz chyba, że chęć zdobycia olimpijskiego złota w biegu na 100 m brzmi ambitnie. Pytanie tylko czy jest realne wypowiedziane przez 40-latka, który w swoim życiu biegał jedynie w momencie gdy uciekał mu tramwaj.
- Określony w czasie (Time-bound)
Brak horyzontu czasowego do osiągnięcia założonego celu to domena marzycieli bujających w obłokach. Ustalenie terminu wykonana uruchamia w naszej głowie wewnętrzny tykający zegar, który bezustannie odmierza czas do momentu kiedy odniesiemy sukces, lub porażkę.
„Kiedyś kupię sobie to auto.”
„Kiedyś przebiegnę maraton.”
Czy Ci się to uda? Tego nie wiem.
Czy powinieneś próbować? Sam zdecyduj.
Wiem jedno – Nie bój się ponosić porażki.
UZYSKAJ DOSTĘP DO KART PRACY
Strategia Twojej firmy na cały rok!
pytania opracowane przez specjalistów w przygotowywaniu strategii firm
przykłady odpowiedzi z innych firm ułatwiające szukanie analogii w Twojej organizacji
konkretne działanie, które zrealizujesz w opracowaniu strategii
pierwszy krok do rozpoczęcia świadomych działań w budowaniu strategii i wyznaczaniu celów strategicznych
Metoda SMARTER
Rozwijając metodę SMART możemy dodać do niej kolejne 2 elementy dobrze opisanego celu:
- Ekscytujący (Exciting)
Przecież życie nie musi być nudne. Dbaj o to, aby przynajmniej w części składało się z tego co naprawdę kochasz.
- Zapisany (Recorded)
Zapisanie celu – nawet jeśli nikt poza nami się o tym nie dowie – to swoista umowa z samym sobą. Dajemy samemu sobie słowo, że to dla nas ważne i motywujemy się do działania.
Nie problem wyjść pobiegać, kiedy pogoda za oknem dopisuje, a w pracy nie ma zaległości. Prawdziwe realizowanie celu pojawia się, gdy za oknem pada deszcz, na godzinę przed wyjściem z pracy dostałeś ważnego maila, a jeszcze musisz podjechać po córkę na zajęcia.
Nikt za nas tego nie zrobi, ale możemy sobie w tym pomóc stosując powyższą drogę SMART lub SMARTER.
Przykłady dobrze i źle wyznaczonych celów
Cel 1: W przyszłym roku schudnę.
Czy cel jest:
- Skonkretyzowany
Czy chodzi o masę ciała, udział tkanki tłuszczowej, obwód talii?
- Mierzalny
Jak to zmierzymy?
- Ambitny i realny
Jaka wartość utraconych kilogramów, spalonej tkanki tłuszczowej jest zarazem ambitna i realna?
- Określony w czasie
Można rozumieć, że zmierzymy osiągnięcie celu 31 grudnia kolejnego roku.
Przykład celu SMART: Do końca 2021 roku zrzucę 12 zbędnych kilogramów tłuszczu (1 kg miesięcznie)
Cel 2: W przyszłym roku przebiegnę maraton.
Czy cel jest:
- Skonkretyzowany
Czy mówimy o amatorskim biegu na dystansie 42 km 195 m czy oficjalnych zawodach z pomiarem czasu? Gdzie i kiedy odbędzie się maraton który chcemy przebiec?
- Mierzalny
Czy „przeżycie” na mecie będzie świadczyło o realizacji celu? Czy może zakładamy jakiś limit czasowy który będzie nas satysfakcjonował?
- Ambitny i realny
Jaka wartość jest zarazem ambitna i realna?
- Określony w czasie
Kiedy odbywa się oficjalny bieg? Jeśli mówimy o amatorskim biegu tutaj termin realizacji celu również będzie upływał 31 grudnia kolejnego roku.
Przykład celu SMART: W przyszłym roku ukończę maraton warszawski z czasem poniżej 3 godz. 30 min.
Cel 3: Obniżę poziom braków jakościowych o 50%.
- Skonkretyzowany – Czy chodzi nam o konkretne wady, czy ich ogólny poziom? Czy mowa jest o ogólnych brakach z całej firmy, czy w wybranym dziale, na linii, maszynie, produkcie?
- Mierzalny – Jaki jest obecny poziom braków?
- Ambitny i realny – Jaka wartość jest zarazem ambitna i realna?
- Określony w czasie – Jaki jest planowany termin osiągnięcia celu?
Przykład celu SMART: W przyszłym roku obniżę poziom wad jakościowych z grupy A-D występujących na dziale obróbki skrawaniem o kolejno:
- 20% w pierwszym kwartale – do 0,2%
- 30% do końca drugiego kwartału do poziomu 0,175%
- 40% do końca czwartego kwartału do poziomu 0,15%
Dobre praktyki przy wyznaczaniu celów SMART
Bez względu na wybrany przez nas cel nie należy zapominać o tym, że droga do jego osiągnięcia będzie składała się z wielu pomniejszych zadań i aktywności, które musimy skrupulatnie rozpisać i monitorować z biegiem czasu.
Każdy długoterminowy cel należy podzielić na mniejsze, w przeciwnym wypadku możemy stanąć przed jedną z 2 sytuacji:
Sytuacja 1: Założony cel zrealizowany został już w połowie roku i spoczywamy na laurach, nie robiąc nie więcej do końca roku ciesząc się z uzyskanych wyników.
Sytuacja 2: Roczny cel powoduje opóźnienie rozpoczęcia działań nad jego realizacją, bo „mamy przecież jeszcze czas”. Wraz z upływem czasu i braku aktywnych działań w połowie roku okazuje się, że cel na koniec roku jest już nierealny do osiągnięcia, przez co odpuszczamy starania o jego realizację.
Chcesz się dowiedzieć, jak możesz motywować swoich pracowników i zwiększać ich zaangażowanie? Sprawdź szkolenie zamknięte, które przeznaczone jest dla menadżerów oraz liderów zespołów, w szczególności w firmach produkcyjnych:
Budowanie zaangażowania i odpowiedzialności pracowników
Ważnym elementem budowania motywacji i zaangażowania w zespole, jest branie pod uwagę jego głosu. W każdej firmie pojawiają się wyzwania, którym należy stawić czoła – czasami najlepsze rozwiązania ku temu przynoszą właśnie pracownicy, nie zawsze jest to kadra zarządzająca. Właśnie dlatego przygotowaliśmy rozwiązanie w formie wygodnej aplikacji, które działa jako system sugestii pracowniczych w firmie. Pozwala ona pracownikom zgłaszać nie tylko problemy, ale również sugestie i ułatwia organizację wszystkich zgłoszeń.