9 problemów z wdrażaniem systemów sugestii pracowniczych
i ich rozwiązania

Ponad 80% polskich przedsiębiorstw biorących udział w badaniu ankietowym deklaruje, że wdrożyło program sugestii pracowniczych. Jednak czy „wdrożyło” oznacza, że programy te nadal funkcjonują? Okazuje się, że odpowiedź wcale nie jest taka prosta…        

Według Raportu „Programy sugestii pracowniczych – doświadczenia polskich przedsiębiorców” (Ł. Dekier, A. Grycuk.) w większości firm pojawiły się trudności we wdrożeniu programów sugestii. Uczestnicy badania podzielili się swoimi doświadczeniami związanymi z budowaniem takich programów i wytypowali najczęściej występujące niedogodności. Są to między innymi:

niedostateczna wiedza na temat programów sugestii,

brak zaangażowania kierownictwa lub niska motywacja pracowników,

niepowodzenia we wdrożeniu podobnego programu w przeszłości.

W poradniku między innymi: 

  • Dane statystyczne dotyczące wdrażania systemów sugestii pracowniczych
  • Najczęściej występujące problemy. Czy można rozwiązać wszystkie?
  • 10 kroków do wdrożenia systemu sugestii pracowniczych
  • Porady dotyczące wyboru narzędzi systemu
  • Jak zaangażować pracowników? Propozycje systemów motywacyjnych
  • Jak angażować kierownictwo?
  • Jak sobie poradzić z porażką poprzedniego systemu sugestii?

Sprawdzone sposoby na stworzenie skutecznego „Programu Kaizen”

Jak się ustrzec przed wystąpieniem tych problemów? O czym powinno się pamiętać podczas budowania programu sugestii?

Niewątpliwie jest to długa i wymagająca droga. Należy zadbać o każdy szczegół i prowadzić liczne konsultacje, aby program odpowiadał potrzebom całego przedsiębiorstwa. Efekty, jakie można uzyskać za pomocą takiego systemu, są jednak warte wszystkich żmudnych przygotowań i poświęconego czasu.

Pobierz kompleksowy Poradnik Lean Action Plan i zbuduj skuteczny system sugestii pracowniczych:

9 problemów z wdrażaniem systemów sugestii pracowniczych i ich rozwiązania

Zapisz się do naszego newslettera i odbierz poradnik w formacie pdf oraz kolejne przewodniki z cyklu „Poradniki Lean Menadżera”.

Szkolenie Online
System Sugestii – jak skutecznie wdrożyć i utrzymać

Dowiedz się, jak:

Angażować i motywować pracowników
Zapobiegać błędom
Zaprojektować i koordynować systemy sugestii pracowniczych

Zobacz szkolenie
szkolenie online
System sugestii

Rozwiązania problemów z wdrażaniem systemów sugestii

W środowisku lean powtarza się często stwierdzenie „problemy stwarzają możliwości”, więc na wyszczególnione trudności zawsze można znaleźć odpowiedzi. Dobra wiadomość jest jeszcze jedna. Nie trzeba się skupiać – zgodnie z zasadą Pareto – tylko na tych najczęściej występujących, a wręcz przeciwnie, można rozwiązać je wszystkie.

Trudności wybrane przez ankietowanych oraz odpowiedzi na nie, znalazły się w poniższym zestawieniu.

PROBLEM 1. NIEDOSTATECZNA WIEDZA NA TEMAT PROGRAMÓW SUGESTII

Od czego zacząć, aby zbudować system działający bez zarzutów już pierwszego dnia od rozpoczęcia wdrożenia?  Okazuje się, że wiedza z tego zakresu nie jest powszechna i sporo firm napotyka wiele problemów z systemami sugestii, gdyż nie zaplanowali mądrego i przemyślanego wdrożenia całego programu jako oddzielnego projektu. Zazwyczaj systemy sugestii funkcjonują bardzo pobocznie, „przy okazji” i traktowane są bez należytej uwagi. Dlatego nie przynoszą takich efektów, jakie były oczekiwane.

Jak więc zrobić to dobrze? Jak skonstruować skuteczny system sugestii? Proponujemy projektowe podejście do wdrożenia systemu w 10 krokach:

ROBLEM 1. Niedostateczna wiedza na temat programów sugestii Od czego zacząć, aby zbudować system działający bez zarzutów już pierwszego dnia od rozpoczęcia wdrożenia? Okazuje się, że wiedza z tego zakresu nie jest powszechna i sporo firm napotyka wiele problemów z systemami sugestii, gdyż nie zaplanowali mądrego i przemyślanego wdrożenia całego programu jako oddzielnego projektu. Zazwyczaj systemy sugestii funkcjonują bardzo pobocznie, „przy okazji” i traktowane są bez należytej uwagi. Dlatego nie przynoszą takich efektów, jakie były oczekiwane. Jak więc zrobić to dobrze? Jak skonstruować skuteczny system sugestii? Proponujemy projektowe podejście do wdrożenia systemu w 10 krokach:

KROK 1. Stworzenie procedury funkcjonowania systemu

Wyznaczenie kluczowych etapów przejścia sugestii pracowniczej od momentu powstania pomysłu, aż do finalizacji przedsięwzięcia. Zdefiniowanie takiej drogi jest niezwykle istotne z punktu organizacyjnego (odpowiednie przygotowanie każdego z etapów) oraz komunikacyjnego (wszyscy wiedzą, jak wygląda procedura, co w znaczącym stopniu eliminuje nieporozumienia).

Przykładowa ścieżka etapów:

Procedura funkcjonowania systemu sugestii

KROK 2. Wybór narzędzi systemu

W jaki sposób będą zgłaszane, oceniane i realizowane sugestie oraz jakie dokumenty będą potrzebne? Czy zostanie wybrana tradycyjna forma w postaci „skrzynki dobrych pomysłów”, czy nowoczesna aplikacja dostępna w telefonie każdego pracownika (np. ProblemBox)? Bardzo ważną pozycją w tym punkcie będzie również stworzenie regulaminu systemu sugestii pracowniczych. Same kryteria oceny zgłoszeń powinny być proste do zastosowania, jasne oraz przede wszystkim motywujące pracowników do zgłaszania usprawnień uwzględniających wszelkie typy marnotrawstwa. Nagradzane powinny być głównie wdrożenia pomysłu, a nie samo jego zgłoszenie.

KROK 3. Ustalenie systemu motywacyjnego

Według Raportu „Programy sugestii pracowniczych – doświadczenia polskich przedsiębiorców” najskuteczniejszym czynnikiem motywacyjnym są nagrody. Poza tym pojawia się również wizja poprawy warunków pracy, a także zaangażowanie przełożonych…

POZOSTAŁO JESZCZE 10 STRON PORADNIKA

Wypełnij formularz i pobierz Poradnik – System Sugestii

Problemy z wdrażaniem systemów sugestii pracowniczych

   KONTAKT

  • Uzupełnij formularz, jeśli masz jakiekolwiek pytania dotyczące rozwoju firmy, przeprowadzenia szkolenia, wspólnych warsztatów lub czy innej formy współpracy. Jeżeli możesz podaj jak najwięcej szczegółów.
  • Twoja wiadomość jest dla nas ważna, odpowiemy na nią maksymalnie kolejnego dnia roboczego. 
  • W zależności od pytania poprosimy Cię o niezobowiązującą rozmowę telefoniczną lub spotkanie online. Taka forma kontaktu pozwoli nam najlepiej zrozumieć potrzeby i oczekiwania.

NAPISZ DO NAS

KONTAKT BEZPOŚREDNI

Obsługa klienta
Anna Etgens
Specjalistka ds. zadowolenia klienta