4 kluczowe obszary planowania produkcji

Cykl artykułów o planowaniu

Planowanie produkcji – temat, który w każdej firmie jest „problematyczny”.

Nie bez przyczyny użyliśmy słowa „problematyczny” w cudzysłowie.

Firma, która ma wysokie koszty produkcji, duże zapasy, ciągłe przezbrojenia, opóźnienia wysyłek, brak mocy produkcyjnych itd. często używa sformułowania: „mamy problem z planowaniem”.

Ten artykuł jest wstępem do całego poradnika w temacie planowania produkcji. Omówienie poszczególnych obszarów znajdziesz w poniższych linkach:

  1. Sprzedaż [link]
  2. Technologia [link]
  3. Dostępność [link]
  4. Materiały [link]

Jeśli chcesz, możesz pobrać cały poradnik w formie PDF.

Odbierz poradnika procesu planowania. Zapisz się, aby otrzymać całość.

Aby to zrobić, wypełnij formularz poniżej.

Praktyczne przykłady z firm

I tak to faktycznie wygląda, jednak jest to bardziej złożona sytuacja, bo na proces planowania wpływa bardzo wiele czynników, kluczem jest ich odpowiednie połączenie i uzyskanie wartościowych danych planistycznych.

Przykład: Firma montażowa narzekała na proces planowania. W sumie produkcja wydała się bardzo prosta. Montaż jednego produktu (ok. 100 elementów) w sumie zajmował ok. 4 h. Poziom zamówień był znany na miesiąc do przodu, a szczegółowy harmonogram wysyłek z tygodniowym wyprzedzeniem. Dla Nas nic prostszego jak policzyć pracochłonność, dostępność osób i wyznaczyć poziom obciążenia. Jednak firma miała duży problem z wysyłkami na czas. W odpowiedzi na to używała magicznego sformułowania „trzeba poprawić planowanie produkcji”. Kiedy zostaliśmy poproszeni o diagnozę systemu planowania produkcji, okazało się, że przyczyna leży w jednym z elementów planowania. Chodziło o dostępność komponentów do montażu. Cześć z nich była produkowana na miejscu, a inne zamawiane od kooperantów, z którymi z kolei były różne umowy. Dodatkowo standardem było to, iż stan magazynowy w systemie, nie zgadzał się ze stanem faktycznym. Ich sformułowanie było prawidłowe, ale uwagę należało skupić na jednym z kluczowych czynników planowania.

W małych firmach produkcyjnych obowiązki planisty wykonuje z reguły kierownik, który najlepiej zna i czuje swoją produkcję. Niestety wraz z rozwojem firmy i większą ilością realizacji, takie planowanie staje się nie tylko mało efektywne, ale również coraz mniej skuteczne.  

Przykład: z nadmiaru informacji kierownik zapomniał, że dana wysyłka materiałów ma być wysłana najpóźniej w czwartek, bo klient ma konferencję w sobotę. Ze względu na duże obłożenie produkcji, dane zlecenie zostało wysłane dopiero w piątek.

W średnich i większych firmach zatrudnia się planistę lub nawet tworzy cały dział planowania. W tych przypadkach często można spotkać narzędzia wspomagające proces planowania: rozbudowane arkusze Excel, systemy MRP lub ASP. Niestety w tym przypadku często brakuje zrozumienia zasad planowania, przez co w 100% polegamy na narzędziach, a często bywa tak, że brak jednego małego elementu “niszczy” cały plan.

Przykład: brak śrubki na końcu procesu z powodował opóźnienie wysyłki o jeden dzień. Jak to możliwe, przecież tych śrubek tyle kupujemy i zawsze były.

4 obszary planowania produkcji

W celu przygotowania skutecznego planu należy uwzględnić bardzo dużą ilość czynników i jeszcze większą ilość informacji. W tym artykule wymieniliśmy zdecydowaną większość, dzieląc je na 4 obszary:

  1. Sprzedaż,
  2. Technologia,
  3. Dostępność,
  4. Materiały.
Planowanie produkcji - 4 obszary

W każdym z nich przedstawione zostały kluczowe elementy i informacje potrzebne do planowania. Oczywiście nie dla każdej firmy mają takie samo znaczenie, to wszystko zależy od charakteru produkcji i specyfiki firmy.

Przykład: dla produkcji mleka jednym z kluczowych elementów będzie termin ważności surowca, który ma marginalne znaczenie w przypadku produkcji mebli.

Chcielibyśmy zrobić przegląd większości informacji, które mają wpływ na proces planowania, natomiast Ty musisz wybrać te odpowiednie dla Ciebie. Polecam zakreślić lub ocenić te, które w Twojej pracy są najważniejsze i potrzebne.

Omówienie poszczególnych obszarów znajdziesz w poniższych linkach:

  1. Sprzedaż [link]
  2. Technologia [link]
  3. Dostępność [link]
  4. Materiały [link]

Szkolenie Online
Planowanie produkcji – narzędzie Excel

            Układanie planu produkcji
           Monitorowanie dostępności materiałów
           Opieranie decyzji na danych, faktach i liczbach
           Szybkie podejmowanie decyzji planistycznych

Planowanie produkcji - kurs online
Zobacz szkolenie

   KONTAKT

  • Uzupełnij formularz, jeśli masz jakiekolwiek pytania dotyczące rozwoju firmy, przeprowadzenia szkolenia, wspólnych warsztatów lub czy innej formy współpracy. Jeżeli możesz podaj jak najwięcej szczegółów.
  • Twoja wiadomość jest dla nas ważna, odpowiemy na nią maksymalnie kolejnego dnia roboczego. 
  • W zależności od pytania poprosimy Cię o niezobowiązującą rozmowę telefoniczną lub spotkanie online. Taka forma kontaktu pozwoli nam najlepiej zrozumieć potrzeby i oczekiwania.

NAPISZ DO NAS

KONTAKT BEZPOŚREDNI

Obsługa klienta
Anna Etgens
Specjalistka ds. zadowolenia klienta