Rola najwyższego kierownictwa we wdrażaniu Lean
Czego oczekuje się od kadry zarządzającej w budowaniu kultury ciągłego doskonalenia
W odniesieniu do kierownictwa jakby „oderwanego” od pozostałej części firmy często używa się powiedzenia „ryba gnije od głowy”. Z drugiej strony kadra zarządzająca zarzuca pracownikom brak zaangażowania i opór przed zmianą. Co więc powinno robić kierownictwo, aby świadomie budować kulturę ciągłego doskonalenia?
Pokazać zaangażowanie – szczególnie trudne zadanie
Przede wszystkim zaangażować się. Niestety tu nie ma łatwego rozwiązania. Albo kierownictwo poświęci swoją najcenniejszą walutę, jaką jest czas, albo mówiąc wprost – nic z tego nie będzie. Ogromnym problemem w budowaniu kultury Lean jest:
„brak świadomości, wiedzy i zaangażowania ze strony najwyższego kierownictwa.”
Wniosek ten wynika z badania przeprowadzonego na prawie dwustu ankietowanych. Respondentom zostało postawione jedno pytanie „Jakie jest według Ciebie największe wyzwanie w budowaniu kultury ciągłego doskonalenia?”. Co czwarta osoba wskazywała, że największym wyzwaniem jest zaangażowanie najwyższego kierownictwa.
„Zaangażowanie kadry kierowniczej w proces zmiany myślenia.”
„Przeświadczenie top managerów, że to kolejny projekt, cel, a nie droga.”
„Brak konsekwencji wśród zarządzających oraz traktowanie narzędzi lean jako działań mających na celu „gaszenie pożaru”.”
„Managerowie chcą wyników bez wysiłku inwestycji w pracę nad wartościami, postawami i motywacjami.”
„Największym wyzwaniem w budowaniu kultury ciągłego doskonalenia jest przekonanie zarządu, że to dotyczy wszystkich pracowników, szczególnie kadry wyższego szczebla.”
To tylko część głosów, a już te kilka dosadnie wskazuje, jak istotną rolę w Transformacji Lean odgrywa świadome, zaangażowane kierownictwo, które nadaje ton firmie i staje się liderem zmiany. Kiedy kadra traktuje działania Lean powierzchownie, przekłada się to na bagatelizowanie ich przez wszystkich pracowników. W dalszej części ten brak konsekwencji wpływa na niepowodzenie projektów optymalizacyjnych i niechęć do przyszłych działań.
Jak budować świadomość w firmie poprzez zaangażowane kierownictwo?
Z badania ankietowego jasno wynika, że świadomość „po co wdrażać Lean” jest palącym problem w polskich firmach, a jej brak przyczynia się do upadku wielu projektów optymalizacyjnych. Odpowiadając na potrzebę zmiany tej sytuacji, postanowiliśmy przygotować kompleksowy pakiet wiedzy, który wesprze zarówno kierownictwo i pracowników w budowaniu świadomości Lean.
Przed nami cykl trzech spotkań, na których
– nauczymy, jak budować świadomość Lean w firmie
-dowiesz się, jakie są poziomy świadomości Lean dla różnych firm
-określisz, na jakim poziomie świadomości doskonalenia jest Twoja firma
– pokażemy, jak zaangażować ludzi do ciągłego doskonalenia dzięki trzem taktykom
– zainspirujemy do efektywnej organizacji pracy Działu Lean
– dowiesz się, jak dobrać ludzi do budowania kultury ciągłego doskonalenia.