4 kluczowe obszary planowania produkcji

Cykl artykułów o planowaniu

Planowanie produkcji – temat, który w każdej firmie jest „problematyczny”.

Nie bez przyczyny użyliśmy słowa „problematyczny” w cudzysłowie.

Firma, która ma wysokie koszty produkcji, duże zapasy, ciągłe przezbrojenia, opóźnienia wysyłek, brak mocy produkcyjnych itd. często używa sformułowania: „mamy problem z planowaniem”.

Ten artykuł jest wstępem do całego poradnika w temacie planowania produkcji. Omówienie poszczególnych obszarów znajdziesz w poniższych linkach:

  1. Sprzedaż [link]
  2. Technologia [link]
  3. Dostępność [link]
  4. Materiały [link]

Jeśli chcesz, możesz pobrać cały poradnik w formie PDF.

Planowanie produkcji - 4 obszary

Pobierz cały poradnik w formie PDF

     

    Praktyczne przykłady z firm

    I tak to faktycznie wygląda, jednak jest to bardziej złożona sytuacja, bo na proces planowania wpływa bardzo wiele czynników, kluczem jest ich odpowiednie połączenie i uzyskanie wartościowych danych planistycznych.

    Przykład: Firma montażowa narzekała na proces planowania. W sumie produkcja wydała się bardzo prosta. Montaż jednego produktu (ok. 100 elementów) w sumie zajmował ok. 4 h. Poziom zamówień był znany na miesiąc do przodu, a szczegółowy harmonogram wysyłek z tygodniowym wyprzedzeniem. Dla Nas nic prostszego jak policzyć pracochłonność, dostępność osób i wyznaczyć poziom obciążenia. Jednak firma miała duży problem z wysyłkami na czas. W odpowiedzi na to używała magicznego sformułowania „trzeba poprawić planowanie produkcji”. Kiedy zostaliśmy poproszeni o diagnozę systemu planowania produkcji, okazało się, że przyczyna leży w jednym z elementów planowania. Chodziło o dostępność komponentów do montażu. Cześć z nich była produkowana na miejscu, a inne zamawiane od kooperantów, z którymi z kolei były różne umowy. Dodatkowo standardem było to, iż stan magazynowy w systemie, nie zgadzał się ze stanem faktycznym. Ich sformułowanie było prawidłowe, ale uwagę należało skupić na jednym z kluczowych czynników planowania.

    W małych firmach produkcyjnych obowiązki planisty wykonuje z reguły kierownik, który najlepiej zna i czuje swoją produkcję. Niestety wraz z rozwojem firmy i większą ilością realizacji, takie planowanie staje się nie tylko mało efektywne, ale również coraz mniej skuteczne.  

    Przykład: z nadmiaru informacji kierownik zapomniał, że dana wysyłka materiałów ma być wysłana najpóźniej w czwartek, bo klient ma konferencję w sobotę. Ze względu na duże obłożenie produkcji, dane zlecenie zostało wysłane dopiero w piątek.

    W średnich i większych firmach zatrudnia się planistę lub nawet tworzy cały dział planowania. W tych przypadkach często można spotkać narzędzia wspomagające proces planowania: rozbudowane arkusze Excel, systemy MRP lub ASP. Niestety w tym przypadku często brakuje zrozumienia zasad planowania, przez co w 100% polegamy na narzędziach, a często bywa tak, że brak jednego małego elementu “niszczy” cały plan.

    Przykład: brak śrubki na końcu procesu z powodował opóźnienie wysyłki o jeden dzień. Jak to możliwe, przecież tych śrubek tyle kupujemy i zawsze były.

    4 obszary planowania produkcji

    W celu przygotowania skutecznego planu należy uwzględnić bardzo dużą ilość czynników i jeszcze większą ilość informacji. W tym artykule wymieniliśmy zdecydowaną większość, dzieląc je na 4 obszary:

    1. Sprzedaż,
    2. Technologia,
    3. Dostępność,
    4. Materiały.
    Planowanie produkcji - 4 obszary

    W każdym z nich przedstawione zostały kluczowe elementy i informacje potrzebne do planowania. Oczywiście nie dla każdej firmy mają takie samo znaczenie, to wszystko zależy od charakteru produkcji i specyfiki firmy.

    Przykład: dla produkcji mleka jednym z kluczowych elementów będzie termin ważności surowca, który ma marginalne znaczenie w przypadku produkcji mebli.

    Chcielibyśmy zrobić przegląd większości informacji, które mają wpływ na proces planowania, natomiast Ty musisz wybrać te odpowiednie dla Ciebie. Polecam zakreślić lub ocenić te, które w Twojej pracy są najważniejsze i potrzebne.

    Omówienie poszczególnych obszarów znajdziesz w poniższych linkach:

    1. Sprzedaż [link]
    2. Technologia [link]
    3. Dostępność [link]
    4. Materiały [link]

    Pobierz darmowy Excel do planowania produkcji

    Baza zleceń
    Druk zlecenia produkcyjnego
    Plan produkcji

    Zobacz szkolenie
    PLANOWANIE PRODUKCJI

    Jeżeli chcesz, tak jak nasi klienci, rozwijać swoje przedsiębiorstwo, skontaktuj się z nami i umów się
    na spotkanie, na którym porozmawiamy o Twoich potrzebach i dopasujemy najlepsze rozwiązanie..

    SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI
    OMÓWIMY MOŻLIWOŚCI WSPÓŁPRACY

    • Kraków, ul Wrocławska 87

    • pgolonka@leanactionplan.pl

    • +48 506 969 080
    Piotr Golonka Leanactionplan

    Piotr Golonka

    Obsługa klienta:
    Piotr Golonka
    pgolonka@leanactionplan.pl
    +48 508 969 080
    Kraków, ul. Wrocławska 87

    FORMULARZ

      Korzystając z formularza, zgadzasz się na przechowywanie i przetwarzanie Twoich danych przez witrynę zgodnie z zasadami naszej polityki prywatności. Bezpieczeństwo Twoich danych to dla nas podstawa.