Kaizen jako
podstawa Lean Management
Kaizen a Lean – o co tu tak właściwie chodzi? Wszyscy z Was którzy się interesują metodologia Lean Management, pewnie słyszeli często stwierdzenie Kaizen. Czy zastanawialiście się co ono tak naprawdę oznacza? Słowo to składa się z dwóch członów, Kai oraz Zen. Tłumacząc to na angielski można określić to jako Change Good, czyli DOBRA ZMIANA. To tłumaczenie przedstawia sens Kaizen, które ma prowadzić do poprawy poprzez zmianę. Głównym twórcą tego pojęcia jest (pewnie każdemu z Was znany) Taiichi Ohno. Poniżej znajduje się obrazek na którym jest przedstawiona japońska pisownia słowa Kaizen.
Jak wiemy, cała filozofia ciągłego doskonalenia jest oparta na Kaizen. Jest to podstawa całej metodologii. Drobne usprawnienia powinny być prowadzone cały czas przez każdego pracownika w Firmie. Bardzo dużą role we wdrożeniu filozofii ciągłego doskonalenia ma kadra kierownicza. Dzięki ich nastawieniu i podejściu do działań usprawniających, mogą zachęcać innych pracowników do tego aby te pomysły zgłaszali.
Kaizen może wynikać z indywidualnego pomysłu lub narzędzi oraz warsztatów Lean Management. Kaizen można nazwać każde, działanie które prowadzi do poprawienia funkcjonowania naszych procesów w firmie. Dla przykładu, przeprowadzamy warsztaty SMED, wiemy, że operator długo czasu spędza na szukaniu odpowiednich narzędzi do przezbrojenia już po wyłączeniu maszyny. Rozwiązaniem na ten problem jest Tablica Cieni ustawiona w odpowiednim miejscu, aby pracownik miał zawsze pod ręką wszystkie narzędzia łatwo dostępne. Więc czym jest Kaizen w tym przypadku? Działaniem które ma za zadanie stworzenie oraz wdrożenie tablicy cieni dla naszego operatora. Poniżej przedstawiony jest przykład tablicy cieni.
Jednym z podstawowych metod, które służą do zbierania pomysłów Kaizen od pracowników produkcyjnych jest system sugestii. Polega on na umieszczeniu skrzynki w widocznym i łatwo dostępnym miejscu do której każdy pracownik może wrzucić swoje pomysły usprawniające. Ważne jest to, aby formularz który będzie służył do deklarowania pomysłów był prosty, aby nie odstraszył pracownika. Jest to łatwa metoda do wdrożenia, lecz ciężka do utrzymania. Bardzo często zdarza się, że na początku zostanie zgłoszonych kilka pomysłów, lecz później pracownicy przestają to praktykować. Jest kilka przyczyn takiego zjawiska. Jednym z nich jest nierealizowanie lub zwlekanie z realizacją działań Kaizen. Drugim jest zła motywacja, np. kwoty pieniężne. Pieniądze motywują lecz na krótko, a później wzrastają oczekiwania do ich wielkości. Dlatego kluczowe jest to, aby wytworzyć KULTURĘ ciągłego doskonalenia w każdym z pracowników.
Sprawdź aplikację ProblemBox, która łączy system sugestii pracowniczych z możliwością zgłaszania problemów – to zdecydowanie ułatwia zarządzanie sugestiami, które zgłaszają pracownicy.
Szkolenie Online
System Sugestii – jak skutecznie wdrożyć i utrzymać
Dowiedz się, jak:
Angażować i motywować pracowników
Zapobiegać błędom
Zaprojektować i koordynować systemy sugestii pracowniczych
Teraz wyjaśnijmy sobie czym różni się innowacja od Kaizen. Jak wiemy, innowacja także przynosi korzyści i jest powiązana z działaniami. Jednak czym się różni od Kaizen? Wielkością działań. Innowacja jest to „Projekt” (zbiór działań), który ma na celu dużą zmianę. Przynosi ona wielkie korzyści, natomiast jest obarczona sporym ryzykiem. Kaizen są to podstawowe działania, złożone często z pojedynczych czynności, które przynoszą mniejsze rezultaty niż innowacja, natomiast są bardziej cykliczne i niskokosztowe, przez co napędzana jest kultura ciągłego doskonalenia. Jak mawia Toyota, dzień bez usprawnienia (Kaizen) jest dniem straconym. Rysunek po prawej w trafny sposób przedstawia różnicę między Innowacją a Kaizen.
Kaizen, czyli drobne akcje usprawniające nasze procesy , są podstawą w Lean Management. Firma powinna cyklicznie poprawiać swoje funkcjonowanie, a najlepszym na to sposobem są ciągłe działania prowadzące w tym kierunku. Aby jednak efektywność tego była największa, każdy z pracowników Firmy musi być nastawiony na poprawę i cały czas szukać jej możliwości. Dzięki temu jesteśmy w stanie CIĄGLE zwiększaj swoją konkurencyjność na rynku, co kluczowym czynnikiem do rozwoju i utrzymania się na rynku globalnym.
Wypełnij formularz i pobierz plik Excel z Bazą Lessons Learned!
PYTAJ I ZBIERAJ ODPOWIEDZI
Kraków
ul. Radzikowskiego 100J
Wrocław
pl. Solny 14 lok. 3
50-062 Wrocław