Optymalizacja łańcucha dostaw
Jak wdrożyć koncepcję LEAN?
Optymalizacja łańcucha dostaw poprzez usprawnienie operacji logistycznych i zastosowanie metodologii Lean Management.
W obecnych realiach gospodarczych przedsiębiorstwa konkurują nie tylko wysokiej jakości produktem i odpowiednią ceną, ale również optymalnym i sprawnie działającym łańcuchem dostaw.
Jak zatem osiągnąć optymalny i efektywny łańcuch dostaw, kiedy oczekiwania klientów, związane z jakością i terminem dostaw, wciąż rosną, a o wykwalifikowanych pracowników przychodzi nam „walczyć” z konkurencyjnymi firmami?
Przed przystąpieniem do działań optymalizacyjnych warto zastosować benchmarking, porównać własne praktyki i procesy ze stosowanymi przez organizacje uważane za najlepsze w badanych dziedzinach. W zakresie łańcucha dostaw najlepsze przedsiębiorstwa można zidentyfikować na przykład za pomocą rankingu Gartner Supply Chain Top 25 (na podstawie: http://www.gartner.com/technology/supply-chain/top25.jsp).
Szkolenie Online
Logistyka zewnętrzna
Logistyka zaopatrzenia
Łańcuch dostaw
Dokumentacja transportowa
Sprawność funkcjonowania łańcucha dostaw wpływa na działanie wewnątrz całego przedsiębiorstwa oraz relacje z dostawcami i klientami. Zależność pomiędzy wieloma funkcjami w organizacji trafnie prezentuje poniższa grafika.
Usprawnienie łańcucha dostaw osiągamy poprzez optymalizację i standaryzację procesów przede wszystkim w następujących obszarach:
prognozowanie popytu,
zaopatrzenie w surowce i materiały do produkcji,
planowanie produkcji w celu poprawy wydajności,
planowanie i eliminowanie nadmiernego zapasu,
logistyka – sprawdź szkolenie z Logistyki wewnętrznej
Optymalizacja logistyki i zastosowanie metodologii Lean Management
Skuteczna transformacja logistyki powinna odbyć się w następujących obszarach: kultura organizacji, operacje logistyczne , nowoczesne technologie.
Poniżej przedstawiamy przykładowe działania w każdej z tych przestrzeni.
KULTURA ORGANIZACJI
- budowanie długotrwałej partnerskiej współpracy poprzez poszanowanie współpracowników, partnerów i dostawców przy jednoczesnym rzucaniu wyzwań i dopingowaniu do wzrostu i rozwoju,
- wdrożona kultura ciągłego doskonalenia (m.in. poprzez przeprowadzanie kursów Lean), promowana wewnątrz organizacji postawą i działaniami właścicieli oraz kierownictwa najwyższego szczebla (kaizen, genchi genbutsu),
- skupienie działań na takich filarach jak koncepcja wartości, mapowanie strumienia wartości i eliminacja marnotrawstwa (VSM, muda),
- “wbudowanie” jakości w pierwotny proces, czyli wychwytywanie na bieżąco wszelkich czynników, które mogą zaburzyć dalsze etapy procesu (dla łańcucha dostaw to na przykład terminowa dostawa lub prawidłowa pierwotna kompletacja przesyłki),
- prawidłowe zrozumienie roli klienta wewnętrznego (postrzeganie działań nie tylko przez potrzeby własne, ale również przez potrzeby i pracę osób / procesów występujących w całym łańcuchu).
OPERACJE LOGISTYCZNE
- regularnie sporządzany, a następnie wdrażany krótko- i średnioterminowy plan operacyjny, komunikowany wewnątrz pozostałych funkcji przedsiębiorstwa i w odpowiednim zakresie do dostawców,
- równomierność obciążenia pracą i ilością operacji (heijunka),
- wyznaczenie i mierzenie KPI oraz regularne omawianie KPI z dostawcami,
- stosowanie dostaw just in time i obniżanie zapasu rozumianego jako materiały i surowce do produkcji oraz produkt finalny dla klienta.
NOWOCZESNE TECHNOLOGIE
- mniej lub bardziej zaawansowaną automatykę magazynową, która pozytywnie wpłynie na standaryzację procesów, jak np. radio shuttle lub regały grawitacyjne,
- rozwiązania informatyczne typu RFID i WMS,
- naczepy o zwiększonej ładowności dla ładunków paletowych o dużym ciężarze pojedynczych palet.
Pierwsze efekty działań optymalizacyjnych w logistyce i łańcuchu dostaw można dostrzec stosując nawet pojedyncze działanie spośród wyżej opisanych. Niewątpliwie jednak efektywniejsze okaże się wdrożenie systemowe (metodologia Lean Management), ale dopasowane do potrzeb i możliwości konkretnego przedsiębiorstwa.