Transformacja Lean
Podczas fazy optymalizacja stosowany jest proces transformacji obejmujący kluczowe strumienie wartości firmy.
Strumień Kapitału Ludzkiego, którego rozwój jest kluczem do stworzenia firmy, której kultura (nawyki oraz działania) dążą do jej ciągłej poprawy.
Strumień Wartości Produktu, czyli procesy, które prowadzą do dostarczenia wartości dla klienta.
My skupiamy się na obu tych strumienia, co przekłada się na maksymalizację ich potencjału.
DNA Firmy
Celem Transformacji Systemu jest wdrożenie struktury Lean opartej na narzędziach, które prowadzą do ciągłej optymalizacji funkcjonowania firmy we wszystkich jej obszarach. To z kolei przekłada się na wzrost konkurencyjności i stabilnego wzrostu.
W trakcie prowadzenia naszych działań uczymy pracy w sposób metodyczny, przy dążeniu do swoich celów.
Kluczem do osiągnięcia tego rezultatu jest zaangażowanie oraz utrzymywanie pewnych działań.
Główne obszary Transformacji
Określenie kierunku
Poprzez ustalenie wspólnego kierunku oraz sposobu monitorowania jego osiągania, wszyscy w firmie zaczynają myśleć i działać w ten sam sposób. Wiedzą, gdzie dążą oraz jakie efekty otrzymują. Świadomość, gdzie się chce podążać oraz w którym miejscu się jest to kluczowy aspekt.
Rozwiązywanie problemów
Każda firma napotyka się na trudności, jednak nie każda potrafi efektywnie rozwiązywać problemy. Pierwszym krokiem jest zmiana sposobu myślenia na ich temat. Większość organizacji od nich ucieka lub je ukrywa. My zmieniamy percepcję ich postrzegania. Traktujemy je jak skarby, które należy wykrywać i szukać ich przyczyny źródłowej, aby nigdy się nie powtarzały. To przekłada się na stabilizację funkcjonowania całego systemu.
Optymalizacja procesów
Każda firma jest zbiorem procesów, które są ze sobą połączone. To od ich efektywności zależy zyskowność firmy. Ten, kto będzie umiał je właściwie prowadzić, będzie zwiększał przewagę konkurencyjną na swoim rynku. Poprzez zastosowanie odpowiednich narzędzi, metod i zasad, dążymy do optymalizacji wszystkich procesów w firmie, co przekłada się na efektywność całej firmy.
Budowanie kultury
Podstawą do realizacji pewnych działań są ludzie, którzy wiedzą co robić. Poprzez wdrażanie Liderów oraz uczenie ich odpowiedniego sposobu postrzegania firmy oraz działania, jesteśmy w stanie rozpocząć cykl, który sam się napędza. Poprzez dobry przykład, dajemy im możliwość oswojenia się z czynnościami, które powinni wykonywać. Dzięki odpowiedniemu systemowi weryfikacji ich funkcjonowania, utrzymujemy zaangażowanie na każdym poziomie.
Narzędzia wspierające proces Transformacji
Zarządzanie procesami
Cel – Modelowanie i monitorowanie systemu
Umożliwia efektywne modelowanie biznesu oraz określenia istotność każdego z nich oraz efektywną drogę optymalizacji. Definiowanie i uruchomienie wskaźników umożliwia monitorowanie postępu oraz podejmowania decyzji opierając się na realnych danych.
Poznanie i zrozumienie całego procesu prowadzące do wzrostu zadowolenia klienta
Przystosowanie procesu do utrzymania efektywności i wydajności
Wyklarowanie ról i obowiązków pracowników
Nauka szczegółowej analizy firmy oraz procesów w niej występujących
Poprawienie sposobu optymalizacji procesów
Efektywne monitorowanie kondycji firmy oraz jej procesów
Cykliczne uzyskiwanie standardowych wskaźników
Zarządzanie strategiczne
Cel – Organizowanie kierunku oraz działań realizujących cele
Określenie strategii prowadzącej do sukcesu firmy, biorąc pod uwagę czynniki zarówno makro, jak i mikrootoczenia. Ujednolicanie drogi każdego pracownika poprzez kaskadowanie oraz monitorowanie realizacji działań.
Poznanie i zrozumienie całego procesu prowadzące do wzrostu zadowolenia klienta
Przystosowanie procesu do utrzymania efektywności i wydajności
Wyklarowanie ról i obowiązków pracowników
Nauka szczegółowej analizy firmy oraz procesów w niej występujących
Poprawienie sposobu optymalizacji procesów
Efektywne monitorowanie kondycji firmy oraz jej procesów
Cykliczne uzyskiwanie standardowych wskaźników
VSM – mapowanie strumienia wartości
Cel – Optymalizacja przepływu
Narzędzie nakierowane na optymalizację strumienia wartości oraz redukcję wszystkich marnotrawstw w nim występujących. Służy do optymalizacji przepływu wszystkich procesów w Twojej firmie i skrócenia czasu ich realizacji.
Redukcja czasu realizacji – Lead Time
Zmniejszenie zapasów międzyoperacyjnych
Zbalansowanie operacji
Zwiększanie efektywności strumieni
Poprawienie Cash-Flow
Zwiększenie rentowności strumieni wartości
SMED
Cel – Skrócenie czasów przezbrojenia
Szybkie przezbrojenie maszyn jest kluczowym elementem przy zmniejszaniu zapasów we wszystkich obszarach firmy. Prowadzi do uwolnienia zamrożonego kapitału. Poprzez zwiększenie elastyczności procesów, możliwe staje się przekazywanie klientowi konkretnej wartości w czasie, w którym jej potrzebuje.
Zwiększenie elastyczności linii
Zmniejszenie zapasów międzyoperacyjnych – wielkość partii
Przyspieszenie realizacji zlecenia
Zwiększanie wydajności produkcji
Zwiększenie wykorzystania maszyn
5S & VM
Cel – Organizacja miejsca pracy
Podstawowym elementem zmiany kultury są działania 5S oraz zarządzanie wizualne. Dzięki 5S pracownicy doprowadzają do zorganizowanego środowiska pracy, eliminując tym samym podstawowe problemy w występujących tam procesach. Poprzez systematykę, tworzą u siebie nawyk utrzymania zmian, co wpływa także na inne aspekty i działania. Dzięki zarządzaniu wizualnemu, można w prosty sposób przekazać informacje na temat procesów, maszyn, jak i całej organizacji.
Właściwa organizacja miejsca pracy – wzrost ergonomii
Stały porządek i systematyka
Wzrost kultury organizacji
Poprawa komunikacji
Zwiększenie satysfakcji pracowników
Wprowadzenie warunków pozwalających na samokontrolę
TPM – totalne utrzymanie ruchu
Cel – Maksymalizacja wykorzystania maszyn
Narzędzie mające na celu maksymalizacje wykorzystania maszyn poprzez zaangażowanie pracowników oraz monitorowanie wskaźników. Pozwala na wyeliminowanie „gaszenia pożarów”, proponując w zamian stosowanie prewencji. Jej elementem są także wskaźniki pozwalające śledzić efektywność działu Utrzymania Ruchu oraz zasadności kupna nowych maszyn.
Skrócenie czasu przestojów planowanych i nieplanowanych
Skrócenie czasu cyklu produkcyjnego
Obniżenie kosztów produkcji
Wzrost produktywności
Poprawa jakości produkcji
Standaryzacja
Cel – Stabilizacja procesów
Jednym z podstawowych elementów stabilnego funkcjonowania firmy jest prowadzenie procesów ze stałą efektywnością. Jest to możliwe dzięki określeniu i odpowiednim opisaniu czynności wchodzących w skład poszczególnych procesów, a także nauka określonego działania. Dzięki standardom możemy w łatwy sposób ustalać zapotrzebowanie na wszystkie zasoby w firmie i kontrolować ich efektywność.
Utrzymanie efektywności procesu i zmian
Możliwość określenia produktywności procesu
Określanie ilości zasobów potrzebny do realizacji popytu
Przewidywalność pracy
Wzrost morale pracowników
Zapisanie wiedzy i stworzeni know-how
Ułatwienie szkoleń pracowników
Layout – ułożenie maszyn i stanowisk
Cel – Minimalizacja transportu wewnętrznego
Wpływa długoterminowo na efektywność przeprowadzanych procesów. Aby ograniczyć transport międzyoperacyjny, należy metodycznie podejść do danej kwestii. Poprzez odpowiednią analizę oraz efektywne tworzenie koncepcji Layout’u jesteśmy w stanie ograniczyć marnotrawstwo do minimum.
Minimalizacja transportu między procesami
Informacje na temat możliwości produkcyjnych na danej powierzchni
Zwiększenie efektywności wykorzystania powierzchni oraz zasobów
Logistyka Lean
Cel – Optymalizacja logistyki zewnętrznej i wewnętrznej
Procesy logistyczne występują w każdym dziale firmy, obejmują całą organizację, od początku strumienia wartości do jego końca. Głównym celem Logistyki Lean jest połączenie obszarów (planowania, przepływu i logistyki wewnętrznej) w taki sposób, aby maksymalnie poprawić przepływ, wykorzystując minimalne zasoby z zastosowaniem zasady ssania, eliminując planowanie.
Minimalizacja procesu planowania
Spadek kosztów magazynowania
Wyrównać przepływ towaru
Zmniejszenie liczby opóźnień
Zmniejszenie Lead Time
Six sigma
Cel – Redukcja odchyleń procesowych
Jest to kluczowe narzędzie stosowane do redukcji i kontroli zmienności procesów. Strategia ta korzysta ze strukturalnego podejścia do wyznaczenia oceny i kontroli kluczowych charakterystyk produktu bądź procesu. Ostatecznym celem Six Sigma jest osiągnięcie powtarzalności i przewidywalności. Dzięki tym działaniom możliwe staje się wykrywanie potencjalnych braków jakościowych, jeszcze przed ich wystąpieniem.
Poprawa zdolności procesowej
Analiza ryzyka oraz określenie planu jego redukcji
Wzrost żywności produktów
Zapobieganie brakom, naprawom, poprawom
Redukcja kosztów jakości
Koło jakości
Cel – Rozwiązywanie problemów
Każde przedsiębiorstwo ma problemy, jednak nie każde potrafi je efektywnie rozwiązywać. Aby działania prowadzące do ich wyeliminowania przynosiły największe korzyści, należy metodycznie podchodzić do ich rozwiązywania. Poprzez efektywne ich zbieranie i określanie kluczowych problemów w danym momencie, a następnie rozwiązywanie ich przyczyny źródłowej, jest kluczowe, aby się one nie powtarzały.
Efektywne rozwiązywanie problemu
Stabilizacja kluczowych wskaźników firmy
Poprawa efektywności i jakości procesów
Zapobieganie wystąpieniu błędów w procesach
Wzrost zadowolenia klienta wewnętrznego oraz zewnętrznego
Kaizen
Cel – Ciągłe doskonalenie
Podstawowym elementem optymalizacji według metodologii Lean Management jest Kaizen, składające się z cyklicznych działań, prowadzących do ciągłej optymalizacji wszystkich procesów w firmie. Aby zapewnić ich skuteczny przebieg, należy odpowiednio koordynować realizowane działania. Wyznaczając i koncentrując się na wąskich gardłach, możliwe jest maksymalizowanie efektów podejmowanych czynności.
Ciągła optymalizacja wszystkich procesów
Maksymalizacja efektów z wdrożeń
Określanie wąskich gardeł – głównych punktów optymalizacji
Podnoszenie motywacji pracowników do działań o charakterze usprawniającym
Poprawienie kultury organizacji
KONTAKT
- Uzupełnij formularz, jeśli masz jakiekolwiek pytania dotyczące rozwoju firmy, przeprowadzenia szkolenia, wspólnych warsztatów lub czy innej formy współpracy. Jeżeli możesz podaj jak najwięcej szczegółów.
- Twoja wiadomość jest dla nas ważna, odpowiemy na nią maksymalnie kolejnego dnia roboczego.
- W zależności od pytania poprosimy Cię o niezobowiązującą rozmowę telefoniczną lub spotkanie online. Taka forma kontaktu pozwoli nam najlepiej zrozumieć potrzeby i oczekiwania.
NAPISZ DO NAS
KONTAKT BEZPOŚREDNI
Obsługa klienta
Anna Etgens
Specjalistka ds. zadowolenia klienta
ul. Wrocławska 87, 30-011 Kraków
pl. Solny 14 lok. 3, 50-062 Wrocław
Działamy na terenie całej Polski.