Kanban w Lean Manufacturing
System Kanban – układ nerwowy sterowania produkcją w koncepcji Lean Manufacturing
Jest wizualnym systemem organizacji dostaw części, półwyrobów, materiałów do produkcji w momencie wystąpienia faktycznego zapotrzebowania na te elementy. Jest sygnałem oznaczającym konieczność złożenia zamówienia, w celu uzupełnienia braków. Produkowanie dokładnie tego na co jest zapotrzebowanie, w ilości jaką chce klient. Steruje produkcją w taki sam sposób, jak mózg i układ nerwowy ciałem ludzkim. Jest on także systemem komunikacyjnym, który pozwoli utrzymać spójność i harmonię wszystkich działań. Kanban jest to zlecenie (karta), które towarzyszy materiałowi. Każda karta służy do identyfikacji części lub podzespołu, wskazuje skąd one pochodzą i dokąd należy je kierować. Wykorzystany w taki sposób kanban służy jako system informacyjny, który integruje cały zakład.
Szkolenie Online
Intro to Lean
Stosowanie zarządzania wizualnego
Problemy jako szansa do optymalizacji
Identyfikacja marnotrawstwa
Wdrażanie działań w ramach Kaizen
System Push
Polega na „wypychaniu” całej partii wyrobów z jednego stanowiska na kolejne. System pchania wymaga planowania produkcji dla każdego z procesów i oznacza produkcję na magazyn.
Wady systemu push:
- Konieczność złożonego planowania produkcji
- Powstawianie dużych zapasów przez produkcję na magazyn
- Brak dokładnych informacji o potrzebach klientów (wewnętrzynych i zewnętrznych)
- Nadprodukcja i zapasy międzyoperacyjne
- Słaba Elastyczność
Klienci zewnętrzni
– to odbiorcy produktu finalnego. To oni określają wymagania na podstawie, których należy organizować produkcję.
Klienci wewnętrzni
– to najczęściej następne w kolejności stanowiska, ale mogą to być również inne działy wewnątrz firmy.
W sercu systemu Kanban znajduje się klient i jego potrzeby i to te potrzeby stanowią sygnał do rozpoczęcia produkcji konkretnych wyrobów. Taki stan osiągamy poprzez wdrażanie systemu ssącego.
System Ssący (Pull)
Podstawą Kanban jest system ssący. Pracownicy w procesie klienta zabierają z procesu dostawcy tyle części ile potrzebują i tylko wtedy kiedy je potrzebują. Początek systemu wyciągania to zamówienie od klienta. Opiera się on na supermarketach (ta sama koncepcja co w sklepach). Kupując coś w supermarkecie sami zabieramy je z półek, po przekroczeniu pewnego limitu magazynierzy uzupełniają produkt na pułkach. Wprowadzenie tego systemu zwiększa elastyczność działań na hali.
Aby kanban funkcjonowało muszą być przestrzegane poniższe zasady:
- Proces klienta zamawia część w precyzyjnej ilości wyspecyfikowanej na kanban
- Proces dostawcy produkuje części w precyzyjnej ilości i sekwencji
- Do dostępnego procesu nigdy nie przemieszcza się części wadliwych
- Należy wprowadzić poziomowanie produkcji
- Kanban jest dołączany do wszystkich części
- Liczba kart kanban jest stopniowo redukowana w celu obniżenia zapasów i ujawnienia problemów
Rodzaje kart kanban:
Transportowa
– jest wykorzystywana do przekazywania informacji na temat transportu dużych części lub surowców na linię produkcyjną
Produkcyjna
– prowadzi ona do przekazania instrukcji operacyjnych w poszczególnych procesach
Korzyści z systemu Kanban:
Automatyzacja procesu produkcyjnego oraz przebiegu informacji
Eliminacja nadprodukcji
Usprawnienie wszystkich działań na bazie których funkcjonuje zakład
Zwiększa kontrolę wizualną
Promuje udoskonalenia