Kanban w Lean Manufacturing

System Kanban – układ nerwowy sterowania produkcją w koncepcji Lean Manufacturing

Jest wizualnym systemem organizacji dostaw części, półwyrobów, materiałów  do produkcji w momencie wystąpienia faktycznego zapotrzebowania na te elementy. Jest sygnałem oznaczającym konieczność złożenia zamówienia, w celu uzupełnienia braków. Produkowanie dokładnie tego na co jest zapotrzebowanie, w ilości jaką chce klient. Steruje produkcją w taki sam sposób, jak mózg i układ nerwowy ciałem ludzkim. Jest on także systemem komunikacyjnym, który pozwoli utrzymać spójność i harmonię wszystkich działań. Kanban jest to zlecenie (karta), które towarzyszy materiałowi. Każda karta służy do identyfikacji części lub podzespołu, wskazuje skąd one pochodzą i dokąd należy je kierować. Wykorzystany w taki sposób kanban służy jako system informacyjny, który integruje cały zakład.

system kanban

Szkolenie Online
Intro to Lean 

          Stosowanie zarządzania wizualnego
           Problemy jako szansa do optymalizacji
           Identyfikacja marnotrawstwa
           Wdrażanie działań w ramach Kaizen

Zobacz szkolenie

System Push

Polega na „wypychaniu” całej partii wyrobów z jednego stanowiska na kolejne. System pchania wymaga planowania produkcji dla każdego z procesów i oznacza produkcję na magazyn.

Wady systemu push:

  • Konieczność złożonego planowania produkcji
  • Powstawianie dużych zapasów przez produkcję na magazyn
  • Brak dokładnych informacji o potrzebach klientów (wewnętrzynych i zewnętrznych)
  • Nadprodukcja i zapasy międzyoperacyjne
  • Słaba Elastyczność

Klienci zewnętrzni

– to odbiorcy produktu finalnego. To oni określają wymagania na podstawie, których należy organizować produkcję.

Klienci wewnętrzni

– to najczęściej następne w kolejności stanowiska, ale mogą to być również inne działy wewnątrz firmy.

W sercu systemu Kanban znajduje się klient i jego potrzeby i to te potrzeby stanowią sygnał do rozpoczęcia produkcji konkretnych wyrobów. Taki stan osiągamy poprzez wdrażanie systemu ssącego.

System Ssący (Pull)

Podstawą Kanban jest system ssący. Pracownicy w procesie klienta zabierają z procesu dostawcy tyle części ile potrzebują i tylko wtedy kiedy je potrzebują. Początek systemu wyciągania to zamówienie od klienta. Opiera się on na supermarketach (ta sama koncepcja co w sklepach). Kupując coś w supermarkecie sami zabieramy je z półek, po przekroczeniu pewnego limitu magazynierzy uzupełniają produkt na pułkach. Wprowadzenie tego systemu zwiększa elastyczność działań na hali.

Metoda kanban - Rodzaje Kanbanów

Odbierz plik w formacie .Excel — Szablon karty kanban

Aby to zrobić, wypełnij formularz poniżej.

Kliknij obrazek, aby go powiększyć.

Zasada działania karty Kanban z uczestnictwem supermarketu

Aby kanban funkcjonowało muszą być przestrzegane poniższe zasady:

  • Proces klienta zamawia część w precyzyjnej ilości wyspecyfikowanej na kanban
  • Proces dostawcy produkuje części w precyzyjnej ilości i sekwencji
  • Do dostępnego procesu nigdy nie przemieszcza się części wadliwych
  • Należy wprowadzić poziomowanie produkcji
  • Kanban jest dołączany do wszystkich części
  • Liczba kart kanban jest stopniowo redukowana w celu obniżenia zapasów i ujawnienia problemów
Rodzaje Kanban - narzędzia Lean

Rodzaje kart kanban:

 

  • Transportowa

    – jest wykorzystywana do przekazywania informacji na temat transportu dużych części lub surowców na linię produkcyjną

  • Produkcyjna

    – prowadzi ona do przekazania instrukcji operacyjnych w poszczególnych procesach

 

 

Korzyści z systemu Kanban:

 

Automatyzacja procesu produkcyjnego oraz przebiegu informacji
Eliminacja nadprodukcji
Usprawnienie wszystkich działań na bazie których funkcjonuje zakład
Zwiększa kontrolę wizualną
Promuje udoskonalenia

Zostań Lean Liderem Green Belt i zyskaj
oszczędności dla firmy

  • Projekt z możliwością uzyskania min. 50 000 zł oszczędności.

  • Praca na realnych przykładach z Twojej firmy i obszaru, w którym pracujesz na co dzień.

Chce zostać Lean Liderem
Jak wygląda współpraca z nami?

Autor: Krzysztof Pawłowski

Partner zarządzający, konsultant

Jako specjalista w zakresie Lean realizuje projekty mające na celu poprawę efektywności działań firm. Z powodzeniem stosuje narzędzia Lean w branżach produkcyjnych m.in przetwórstwa metali, tworzyw sztucznych, okiennej i poligraficznej. Jest absolwentem Akademii Górniczo – Hutniczej. Uzyskał tytuł Magistra Inżyniera na kierunku Zarządzanie i Inżynieria Produkcji. Od momentu ukończenia studiów stosował zdobytą wiedzę teoretyczną w praktyce, najpierw jako konsultant wewnętrzny, a obecnie – zewnętrzny. W myśl ciągłego doskonalenia nieustannie poszerza swoją wiedzę i szuka nowych wyzwań.